Brev:
Kost og søvn - 5 mdr.
13. april 2005
Alder:
5 mdr.
Kost og søvn - 5 mdr.
Hej Helen
Et par spørgsmål om mad og søvn.
Vores knap 5 mdr gamle datter har i snart 1 måned fået skemad og det går rigtig fint. Hun elsker sin grød med frugtmos til frokost og er efterhånden også glad for grøntsagsmosen som jeg varierer mellem kartoffel, gulerod, jordskokker og blomkål.
Ud over disse to måltider får hun flaske og pt. ser hendes dagsmenu således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: flaske
Frokost: risgrød med frugtmos, mme af glas og resten af flasken efter måltidet er færdigt
Eftermiddag: flaske og tilbydes senere 50-70 ml. vand som hun næsten altid tager
Sen eftermiddag: evt. flaske afhængig af hvor meget hun har spist tidligere.
Aften: grøntsagsmos, mme af glas
Putning mellem 19-20: flaske
Sen aften ca. 23: risvælling
Jeg kunne godt tænke mig at give hende et måltid med frugtmos om eftermiddagen og så få rykket hendes frokost til formiddagen da det muligvis vil gøre hendes søvn bedre. Hun sover for tiden mange korte lure i løbet af dagen (20-40 min pr gang ca 5 gange om dagen) og er ikke altid udhvilet når hun vågner, men jeg kan slet ikke få hende til at sove igen.
Har du et forslag til hvordan et nyt madskema med 3 måltider mos kunne se ud? Hvis hendes korte lure nu ikke har noget med mad og sult at gøre, har du så et par gode råd? Skal jeg ”køre hende mere træt” før hun bliver puttet eller?
Jeg er begyndt at tilbyde hende vand da jeg synes hendes urin er ret gul og derfor ikke ved om hun får nok væske. Hun har dog masser af våde bleer. Hvad mener du om at tilbyde vand?
Hendes afføring er altid formet og lidt hård, men det lader ikke til at genere hende. Hun vil dog altid helst have afføring når hun ligger på puslebordet og jeg evt. ”hjælper” lidt til ved at holde benene eller nusse maven. Jeg har givet hende lactulose, men synes ikke umiddelbart det virker og har hørt at man skal holde igen med både det og sveskemos da hendes mave kan blive ”afhængig” af det. Vi giver mindst 1 flaske syrnet, grøn allomin hver dag da det skulle hjælpe på afføringen. Skal jeg bare acceptere at hendes afføring er lidt hård eller bør jeg gøre noget mere ved det?
Vi skifter lidt mellem at give Hipp1, NAN1 og grøn allomin – er det dumt at variere? Grunden er at Hipp 1 ikke findes som færdiglavet og det er nu praktisk engang i mellem.
Venligst
Marie Louise