Svar: Kost og søvn - 5 mdr.
13. april 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Marie Louise
Lige umiddelbart tænker jeg at det er lidt tidligt at skulle øge din datter til 3 måltider skemad da hun stadig ikke er blevet 5 mdr. De næste uger synes jeg derfor du skal bibeholde de 2 x skemad dagligt og ikke øge hende ekstra. Der er stor forskel på hvor hurtigt man kan introducere nye madvaner og for børn som starter skemad tidligt, vil overgangsperioden naturligt vare længere. I skal nok nå det hele:o) Det handler også om at hende lille mave skal kunne følge med og du beskriver at hun har let tendens til hård mave og derfor synes jeg du skal være lidt forsigtig med at køre hårdt på.
Jeg kan dog godt se idéen med lidt frugtmos, hvis det er for at sætte lidt gang i maven og det kan fint ligge om eftermidagen. Alternativt er det dog mere ekstra væske du nok skal fokusere på.
for at imødekomme dit spørgsmål får du dog her en plan for hvordan en dag med tre måltider skemad kan se ud:
Morgen: flaske
Formiddag: grød med frugtmos
Frokost: flaske
Eftermiddag: grød med frugtmos eller grøntsagsmos + evt. flaske
Sen eftermiddag: flaske
Aftensmad: Grøntsagsmos, evr. lidt frugtmos til dessert og efterfølgende evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske
Jeg synes ikke du skal køre din datter mere træt i den forstand at hun bliver overtræt fordi hun ikke lægges til at sove, når hun viser tegn til træthed. Men det vil være en rigtig god idé at du 'kører hende træt' ved at tilbyde hende flere oplevelser i løbet af dagen. Heldigvis går vi den lyse tid i møde og det kan være en fornøjelse at få lov til at ligge ude på et tæppe, ligge i vognen under et træ og se bladende bevæge sig i vinden, sanglege med fagter, hvor hun studerer dine hænder og fingre osv. Det vil være rigtig godt.
Vand i de små mængder synes jeg du skal tilbyde og hun kan drikke vand af en kop. Størstedelen af hendes samledes indtag skal dog fortsat være mælk og du skal regne med at hun nok skal have ca 1 liter mælk i døgnet (selv om jeg jo ikke ved hvad hun vejer). Derudover kan hun tilbydes vand og skemad.
Sålænge hun ikke har smerter, når hun skal af med sin afføring, så lyder det jo ikke slemt, men det er noget du skal være opmærksom på og hvis det ikke lykkes med ekstra væske, så kan det godt være en god idé med laktulose og jeg synes ikke du skal bekymre dig unødigt omkring dette.
Du kan dog også overveje erstatningerne og det lyder umiddelbart som om at det kunne være en god idé at forsøge med ekstra af den grønne allomin. Man kan jo godt forestille sig at der kan være en sammenhæng imellem skift af de forskellige erstatninger, hvis I skifte hyppigt. Umiddelbart tænker jeg dog at mange børn trives med at få både grøn allomin og anden erstatning, f.eks. halvt af hver.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske