Svar: Mælkebehov og amning
14. april 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Susanne
Ja det er jo det med amning, at både mor og barn skal være parate til at ændre på det:o) Men jeg kan jo sagtens se ud af dit brev at du et eller andet sted godt ved at det måske ikke er så hensigtsmæssigt at bibeholde amningen om natten. Din datter spiser fint hele dagen igennem og får derved dækket sit mælkebehov hos dig uden problemer, men mælk om natten behøver hun altså ikke;-) Der er jo det ved det at mælken jo tager pladsen op for anden mad, så lysten til at prøve noget andet er måske ikke så stor.
Jeg synes derfor seriøst at du skulle overveje om ikke det er tiden til at droppe amningen om natten. Du kan jo sagtens bibeholde amningen om dagen og hvis det er vigtigt for dig at hun kun får din mælk, så kan dette jo også lade sig gøre. I princippet kan du jo amme mange år frem endnu....bare ikke om natten:o)
En amning kl 23 regnes egentlig med som en natamning, med den alder din datter har nu. Men hvis det kan hjælpe jer i en overgang at bibeholde denne, så gør det og så skal hun ikke ammes før næste morgen ved 7-8 tiden.
Dagen er fin og det er godt at I er kommet igang med lidt grøntsagsmos. Jeg vil foreslå dig at du øger hende til 4 måltider mad i løbet af en dag. Det behøver ikke være de store mængder, men små hyppige måltider er vigtigt også i forhold til at hun skal vænne sig til mere og mere fast føde. Giv hende også gerne lidt mad i hånden, som hun kan sidde med og øve sig.
En plan med 4 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: amning
lur
Formiddag: grød med frugtmos
Frokost: grøntsagsmos med kogt kød/fisk og efterfølgende amning
lur
Eftermiddag: Grød med frugtmos og amning
Sen eftermiddag: evt.amning
Aften: grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt frugtmos til dessert og meget gerne små stykker at jeres mad til at sidde med ved bordet
(amning inden sovetid)
Sen aften: evt. amning
Du kan naturligvis bytte rundt på grød og grøntsagsmos som det passer. Med hensyn til lure og antallet amninger skulle planen dog følge din.
Med hensyn til at drikke af kop, så gør øvelse jo mester. Jeg synes du skal forsøge med et lille snapseglas, men en tudkopp er også i orden. Der findes dog mange forskellige tudkopper og du kan prøve dig frem. Du kan også prøve med en 'kildevand-flaske'. Mange børn kan faktisk finit finde ud af at drikke af en sådan - du ved dem med 'tut' på.
Den dag du ikke ammer mere kan din datter drikke mælk af en kop og hun kan få mælk via yoghurt og gennem maden i øvrigt. Når hun bliver et år er hendes daglige mælkebehov ca 500ml og dette er incl. den mælk der f.eks. er i en portion yoghurt. Der er ingen grund til at tage bekymringerne på forskud:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske