Svar: Hvorfor nægter han mig
14. april 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Gitte
Jeg kan godt se ud af dit brev at du er helt fortvivlet, med hvorvidt du har grund til bekymring er jo desværre meget svært for mig at vurdere, da jeg jo ikke kan se jer sammen.
Jeg vil derfor meget gerne have at du prøver at overveje om der er nogen som helst grund til at Nichlas ikke skulle være knyttet til dig. Har du f.eks. været væk fra ham over en længere periode, fordi du har være syg. Har du haft en depression eller på anden måde haft svært ved at tage dig af ham.
Hvis det ikke er tilfældet så prøv at tænke på hvordan I iøvrigt har det sammen. Kan I sidde sammen og læse en bog, kan I gå med hinanden i hånden og se på forskellige ting, er der knus og kys imellem jer, når I er alene, når Nichlas skal puttes osv.
En ting er jo når mormor eller en anden er til stede, men hvordan er han, når I er alene og hvordan oplever du i det hele taget hans første år. Har du været god for ham indtil nu og er det noget nyligt at han begynder at 'afvise' dig.
Du skal også tænke over hvordan dit forhold er til din mor. Hvad er det som gør det så svært at han er særligt glad for hende.
Som du kan se er der masser at spørgsmål og tanker og jeg tror du skal prøve at overveje nogen af disse. Når det så er sagt, så tror jeg det er meget vigtigt at du ikke kun ser det negative. Det kan jo være en del af Nichlas udvikling og det at 'løsrive' sig fra mor. Han har ingen onde tanker eller bevidst onde handlinger for at skade dig:o)
Prøv næste gang han falder og slår sig at sætte dig ved siden af ham. Prøv i begyndelsen at berolige ham med ord og sæt dig nær ham, så han kan kravle op på dit skød, når han føler behov derfor.
Jeg kan se at det hele lige nu virker alt for overvældende og uigennemskueligt for dig. Derfor tror jeg også at det vil være en rigtig god idé at du i første omgang kontakter din sundhedsplejerske og beder hende aflægge dig et besøg. Det er vigtigt at få besøg af en som kan se jer sammen og som samtidig er i stand til at be- eller afkræfte dine tanker.
Træk vejret dybt, tæl til ti og tro på dig selv. Jeg sender dig et stort knus:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske