Svar: Jordbær og rabarber
14. april 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Rie
Der er ingen problemer i at din datter tilbyde jordbær. Naturligvis skal hun ikke spise en hel bakke selv, men hun tager ikke skade af det. Hun må gerne få både friske jordbær og jordbærgrød.
Jeg har ikke hørt noget om at børn helst ikke må få rabarber, tvært imod, så synes mange børn om rabarbergrød, fordi det er uden 'klumper'.
Rabarber er bl.a. velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Bruges rabarber mere end en sjælden gang, er det godt at tilsætte “Nonoxal” (calciumchlorid) under kogning. Derved forhindres det, at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.
Med den alder din datter har må hun gerne spise det samme som I andre og det er netop vigtigt at tilbyde varieret kost og lade hende bibeholde en naturlig nysgerrrighed og lyst til at smage nye ting.
God appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske