Svar: Blå gummer og adskillelse
17. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Kristine
Jeg synes faktisk ikke at det lyder lidt usædvanligt at gummen kan blive lidt mørk og hævet lige der, hvor tanden skal bryde igennem. Det kan måske godt være et lidt blåligt skær, fordi det er lidt mørkere. Jeg tror derfor ikke at du skal bekymre dig over det og mon ikke tanden vil være fin i farven, når den bryder frem. Vær i øvrigt opmærksom på at jerndråber kan farve, så det vil være en rigtig god idé at blande jerndråberne op med mælk, når du giver dem - altså hvis din datter får jern.
Med hensyn til adskillelse, så er det jo netop fordi din datter kan fornemme forskellen på dig og andre, at hun bliver så ulykkelig, når du går ud af døren. Du er for hende den tryggeste base og det er helt almindeligt at hun reagerer på at du forsvinder ud af syne.
Med den alder din datter har nu begynder verden at synes større for hende. Fra at være meget fokuseret på det tætte og den meget nære kontakt, begynder hun nu at være meget opmærksom på omgivelserne. Hun registrere rummet hun er i på en helt anden måde en tidligere og registrerer derfor også meget mere end før at du f.eks. går ud af døren, eller at andre kommer ind i rummet.
I takt med at hun bliver ældre vil hun også opleve verden omkring hende større, så der vil lang tid fremover kunne opleves en forskel. Når hun bliver omkring 8 mdr og begynder at kravle, så vil hun igen kunne fornemme rummet omkring hende anderledes. I starten vil hun turde kravle ned fra dit skød og lidt hen af gulvet, men vil så vende tilbage til dig igen (blive tanket op med et knus) og vil så turde kravle videre ud i verden. På det tidspunkt vil du også langsom kunne bevæge dig ind i et andet rum og hun vil stille og roligt lære at kunne følge efter og finde ud af, at selvom du er i et andet rum, så er du altså ikke væk. Det er altså noget som kommer stille og roligt.
Generelt kan man sige at det altid vil være en god idé at sige farvel til sit barn. Altså at du ikke går uden at fortælle at du går. Din datter vil sikkert græde alligevel, men det kan være svært for hende at opdage at du pludselig er væk.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske