Svar: Varmeknopper
18. april 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Catrine
Det lyder ganske bestemt som varmeknopper, det kan din datter sagtens få og løsningen er, som du selv er inde på, at få noget af tøjet af din datter.
Du har ret i at uld jo har den fordel at det ikke virker vådt og dermed bedre holder barnet varmt. Det er dog meget forskelligt om man er til det ene eller det andet. Personligt synes jeg at uld hører vinteren til og det er rart med bomuld om sommeren, men jeg ved at nogen bruger uldbody´er stort set hele året rundt.
Når man skal vurdere hvor varmt det er, så er det altid en god idé at sætte sig i en havestol ved siden af barnevognen og ud fra det prøve at vurdere temperaturen, når man sidder helt stille. Hvor mange lag har man selv på, hvor tykt et tæppe skal man have over sig osv.
Som vejret er lide i øjeblikket, hvor solen faktisk kommer ret godt frem, så er det ikke længere nødvendigt med flyverdragt eller soveposer, men det vil stadig være godt med f.eks. en fleece trøje. En bodystocking, en langærmet bluse, en spencer/smækbukser/sparkedragt, en fleecetrøje, dyne. Huen kan sandsynligvis undværes og du må prøve at vurdere hvor tæt dynen skal lægges på eller om den kan løftes op og give lidt luft. Det kommer helt an på hvor barnevognen står, om det er sol eller skygge. Står vognen et koldt sted, skal der nok et tæppe over dynen.
Lige her i overgangsperioden må du gå ud og mærke på hende en imellem. Nogle børn sveder jo meget, hvor andre ikke har det så varmt.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske