Svar: Rosiner - 9 mdr.
18. april 2005
Alder:
9 mdr.
Hej Catrine
Rosiner er rigtig gode i den alder, hvor pincetgrebet skal til at øves; men du har ganske ret i at man skal tage visse forbehold omkring rosiner.
Det er sådan at børn under 3 år ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis barnet spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
De små pakker rosiner, som man ofte køber og giver børnene med i madpakken mv. indeholder ca 14g rosiner, 3 pakker af disse er altså max, hvad barnet bør få om ugen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske