Brev:
Sidde op og solcreme
18. april 2005
Alder:
4 mdr.
Sidde op og solcreme
Kære Helen,
Først og fremmest tak for gode svar på tidligere spørgsmål! Og derefter en lidt blandet landhandel om det at sidde op og brugen af solcreme.
Vores søn på 4 1/2 mdr. er inden for de seneste par uger blevet helt vild med at sidde op med vores hjælp. Han hviner, griner, kigger sig omkring og nyder tydeligvis at have så godt udsyn når han sidder. Generelt er han en stærk dreng (og stor), der ikke længere ligger stille mange øjeblikke af gangen, han okser fra ryg til mave (og den anden vej - dog ikke nær så ofte), han drejer om sin egen akse osv.
Jeg er dog i tvivl om, hvor meget han endnu må sidde oprejst. Jeg tænker f.eks. på, om det endnu er for tidligt at stable ham op med nogle puder på gulvet, så han kan prøve at sidde selv - med god støtte. I forlængelse deraf tænker jeg på, om det er for tidligt at lade ham sidde op i barnevognen - selvfølgelig med sele, god støtte og ikke for længe af gangen. Han er nemlig meget nysgerrig når vi er ude og elsker at kigge sig omkring og eftersom vi allerede har sommertemperaturer her i USA og dermed er mere ude end tidligere, vil det være fint, hvis han engang imellem kan komme lidt op og sidde i barnevognen.
Og så til solcreme. Jeg synes at have læst, at man ikke må bruge solcreme til børn under seks måneder - er det korrekt? For selvom barnet er klædt på med lange ærmer og ben og holdes i skyggen er det jo, pga. genskin, refleksion mv. svært helt at undgå solen... Så jeg er i tvivl om, hvorvidt vi bør smøre lidt solcreme på vores søn.
Det skal siges, at han har børneeksem, hvorfor vi måske er ekstra hys med hans hud :-) og måske også lidt mere i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til solcreme. Hvis du mener vi bør smøre ham med lidt solcreme er der så noget bestemt vi bør gå efter?
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Laura