Svar: Sidde op og solcreme
18. april 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Laura
Din søn bør ikke sidde med den alder har har. Men der er jo naturligvis forskel på, hvordan han sidder og hvor han sidder. Hans ryg er stadig ikke stærk nok til at kunne bære ham siddende og I bør derfor ikke placere ham siddende støttet med diverse puder.
Mange børn nyder at komme op i en vinkel, hvor de bedre kan begynde at følge med, hvilket også er vigtigt for dem. Det bedste sted barnet kan sidde er altid hos forældrene. Når man sidder med et barn på skødet, flytter man automatisk lidt på dem hele tiden og de er derfor ikke passivt placeret. Netop det at kunne bevæges er vigtigt.
Nogle vælger at bruge en babystol eller en sækkestol, som netop giver mulighed for at kunne se verden fra en anden vinkel. Dette skal dog være kortvarrigt, da de indskrænker barnets mulighed for bevægelse, og jeg er normalt ikke fortaler for disse.
Det er vigtigt generelt at vurdere, hvor meget barnet sidder. Hvis du f.eks. sætter din søn i en autostol og har ham en tur i bilen, ind i butikken og hjem igen, hvor han hele tiden sidder placeret i en autostolen, så er det rigeligt for den dag, og han bør ikke sidde på lignende måde derhjemme.
I stedet for at stable ham op med puder i barnevognen, så kan det være en god idé at bruge en bæresele eller slynge, både når I handler eller når I er derhjemme. Når han sidder i selen/slyngen, kan han se rundt og samtidig får han den tætte kontakt til dig, som han stadig har brug for.
Med hensyn til solcreme, så mener jeg bestemt at det er langt at foretrække at bruge solcreme fremfor at barnet risikerer at blive solskoldet, - også selv om barnet er under 6 mdr.
Du skal naturligvis gå efter en solcreme med højt faktortal, som er velegnet til børn. Derudover vil det være en god idé at vælge en solcreme som har et højt vandindhold. Hvis den er olieret, så har huden sværere ved at ånde igennem. Derudover skal du vælge en uden parfume og du skal se indholdsdeklarationen igennem og bevidst gå uden om de produkter som indeholder butylparaben og isobutylparaben.
Du kan læse mere om parabener i min artikel omkring parabener som du finder her på siden.
Fortsat held og lykke med ham. Han lyder til at være en dreng i fuld udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske