Svar: Optrappe madmængde?
19. april 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Catrine
Der er stor forskel på hvor store portioner børn spiser og den mængde der står i bøgerne er kun vejledende. Nogle børn spiser mindre, andre mere.
Det der er vigtigt er at barnet tilbydes små og hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Derudover skal man vurdere hvor stort et mælkeindtag barnet har i forhold til fastere kost, da mælk kan virke mættende. Med den alder din datter har skal hendes mælkemængde jo langsomt nedsættes, således at hun frem mod 1 års alderen og tiden herefter tilbydes ca 500ml mælk dagligt, incl. f.eks. en portion yoghurt.
Man skal naturligvis også se på at barnet i øvrigt trives, vokser som det skal og virker glad og tilfreds. Og kommer der noget ind skal der jo også gerne komme noget ud:o)
I løbet af den næste måneds tid kan du prøve at skrue lidt ned for amning, således at hun kun bliver ammet 2 gange dagligt (morgen og aften). Derudover skal du til at tilbyde hende mad i små stykker. Lige nu skal du give hende det som supplement til skemaden. du kan gøre det at du f.eks. giver hende skemaden som nu til aften, men når I andre så spiser, så sidder hun med ved bordet og få der lidt af den samme mad som I andre. Maden skal serveres i stykker og hun skal have lov til selv at putte i munden og øve sig lidt.
Det samme kan du gøre til frokost, hvor du fortsætter med grøntsagsmosen, men ved siden af også begynder at tilbyde lidt små rugbrødshapsere.
Efterhånden vil hun blive i stand til at kunne spise mere familiemad og skemaden vil således blive afløst af dette.
Fortsat held og lykke. Det er nu dejligt, når de når den alder, hvor de rigtig kan være med ved bordet og nyde 'bordets glæder':o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske