Svar: Hue, klapvogn og tænder
19. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Kristine
Som vejret er nu, så synes jeg ikke man behøver at bruge hue og slet ikke hvis barnet ligger i vogn og sover. Hvis man er ude og det blæser, så kan det i nogle tilfælde være en god idé, men det afhænger også af om det er et barn med meget eller lidt hår, om barnet har haft flere mellemørebetændelser osv. Nogle børn vil stadig have brug for en lille bomuldshue, hvor andre vil svede alt for meget med huen på.
Klapvogn er praktisk og der findes jo rigtig mange former for klapvogne, hvor nogen er bedre at sove i end andre. Det er dog altid en god idé at lægge sæden ned, når barnet skal sove. I øvrigt bør du fortsat være opmærksom på at hun ikke skal sidde alt for længe af gangen, men har bedst af også at ligge ned. Du vil på samme måde, som når hun sidder i høj stol kunne fornemme at hun falder til siden og bliver træt i ryggen og så skal hun ikke sidde mere.
Der er ikke faste regler for hvor længe hun må sidde i autostolen, men generelt gælder at man skal tænke sig om. Børn bliver meget 'sat' idag og det er genne liggende stilling at barnet lærer at sidde rigtigt og få styrke til at begynde at krybe og kravle. Det vigtigste er derfor stadig at Marie ligger. Men skal I på en tur og kører et par timer, så sker der ikke noget ved at hun sover i autostolen undervejs.
Det er rigtigt at børn godt kan knibe munden sammen, hvis de har ømme gummer. Du vil dog ikke være i tvivl hvis det er fordi hun har ondt for tænder, da hun sandsynligvis så også vil være mere pivet.
Det kan dog også godt være hendes vilje som kommer igennem og lysten til at få nye smagsoplevelser. Verden ligger åben for smagsprøver og hun må smage rigtig meget af det fra din tallerken. Prøv at give hende noget at sidde med, som hun selv holder i hånden og se om det ikke kan motivere hende lidt, samtidig med at hun får skemaden.
Agurkestænger er fine, også gulerod kan bruges eller en skorpe/tvebak. Hvis hun får meget ondt, så kan man få noget smertestillende til gummerne, som hedder dolodent. Dette skal dog bruges med forsigtighed, da det lokalbedøver og det er jo vigtigt at det kun er gummerne som bedøves. Det virker dog. Jeg mener det er på recept.
Når tænderne kommer frem, så skal de jo børstes og det kan også være en god idé at give barnet en lille tandbørste at bide i. Det hjælper også på gummerne og på barnets nysgerrighedstrang.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske