Svar: Sur pige på 8 mdr. vil ikke have børstet tænder og skal sove selv
4. september 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Det er helt normalt med en periode med sure miner. Det kræver stor tålmodighed at lære at bevæge sig rundt og mange børn bliver frygtelig irriterede og ulykkelige, når de kæmper for at komme frem, men enten ikke kommer nogen steder eller kommer baglæns istedet for. Til gengæld er der stor glæde, når det endelig lykkes.
Istedet for at går med din datter i hænderne, så prøv at støtte hende i at krave. Hjælp hende ved at stå på alle fire og rokke frem og tilbage. Hun behøver ike kravle, bare rokke. Hvis hendes arme endnu ikke er stærke nok til dette, så støt hende i maveliggende stilling ved at støtte hende fødder, så hun bedre kan komme fremad, krybende.
Det gør ikke noget at hun har temperament. Det kan godt være en fordel at blive så sur at det tilsidst lykkes.
Det er vigtigt at få børstet tænderne, men måske kunne du i en periode prøve at lade hende selv bidde lidt i tandbørsten. Jeg synes personligt at det er en fordel at man som forældre altid børster om aftenen, så kan barnet selv forsøge om morgenen, hvor tænderne jo ikke er så beskidte, da barnet ikke har spist i løbet af natten. Vær opmærksom på at hvis du giver en flaske til natten, nå bør tænderne børstes bagefter, da der også er sukker i mælk.
Jeg synes det er helt i orden at din datter stadig får flaske selvom hun er 8 mdr. Når hun er så glad for den er det synd at tage den fra hende og det er kun to gange i løbet af et døgn.
Jeg synes ikke at I skal sove sammen med jeres datter. Hvis beslutningen er taget om at hun skal sove i eget værelse, så hold fast ved det. Mit forslag er at I bruger det jeg kalder "se-til-metoden". Det at putte sit barn begynder med et fast putteritual. Det kan være at få et bad, at få nattøj på, få sunget en godnat sang,- hvad I nu synes passer ind i jeres familie. Børn elsker ritualer, elsker gentagelser. Det giver tryghed og ro, så et fast putteritual er alfa omega.
Når jeres datter er gjort klar til natten, så putter du hende med det samme ritual, kysser godnat og så går du. Det kan godt være at hun protesterer og græder og det er helt naturligt, for hun føler sig utryg når du går, hun føler sig alene. Derfor går du tilbage til værelset, fortæller hende at du stadig er der, men at hun skal sove og så går du igen. Dette gentager du igen og igen. Efterhånden finder hun ud af at du er der, at hun ikke er forladt og så falder hun forhåbentlig i søvn. Jeg plejer at sige at der godt må gå 3 minutter fra man går til man ser til barnet igen.
Det er vigtigt at du og din mand er enige om hvordan i gør, så I kan støtte hinanden. Det er også en god idé at være enige om hvem der putter. Når I har lavet en aftale, så skal I holde fast i den. Det kan ikke nytte noget at du kommer rendende, hvis I har aftalt at det er far der putter.
Jeg tror bestem ikke at der går en uge. Det kan være en fordel at skrive dagbog, også hvis hun vågner i løbet af natten. Hvis man skriver ned, hvordan det går, hvormeget hun vågner, hvormeget hun græder osv. så er det nemmere at se en fremgang fra den ene aften/nat til den anden. Ofte vil man i løbet at ca tre dage kunne se en forskel.
Det er vigtigt at I ikke flytter hende i eget værelse samtidig med at der sker en ændring i hendes liv i øvrigt. Det er f.eks ikke hensigtsmæssigt at flytte barnet i eget værelse samtidig med at det skal begynde institution.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske