Svar: Nok mælk eller væske
20. april 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Umiddelbart lyder det ikke at så meget væske din datter indtager, men tisser hun som hun skal? Samtidig er spørgsmålet jo også hvor meget mælk hun reelt drikker hos dig, altså om hun simpelthen får mere brystmælk end du tror.
Jeg synes du fortsat skal forsøge at tilbyde hende både mælk og vand af kop. Du kan forsøge at tilbyde hende vand af en 'kildevandsflaske', da nogen børn finder denne rigtig spændende.
Derudover kan du prøve at give hende en lille smule juice og du kan også prøve med drikkeyoghurt lavet på sødmælk.
Jeg kan godt forstå at du ammer om natten, da jeg tænker at dette jo hænger sammen med bekymringen for om hun får mælk/væske nok. Det vil dog nok være vigtigt at du på sigt forsøger at undgå natamninger, også fordi det vil give dig et mere reelt billede af, hvad hun egentlig får, og så naturligvis på grund af hendes alder. Ernæringsmæssigt har hun ikke behov for mad om natten mere, men skal netop tage sit behov i løbet af dagen.
Når du giver hende grød, så kom mælk på; det samme når hun får frugtmos om eftermiddagen.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt hun ernæringsmæssigt er dækket godt nok ind, også i forhold til hvordan hun i øvrigt trives, så kan du lave f.eks. havregrød udelukkende på erstatning. På sigt vil hendes mælkebehov jo nedsættes og hun kan jo godt finde ud af at drikke af en kop.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske