Svar: Hun forstår ikke et NEJ!!
20. april 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
Din datter forstår godt et nej, hvilket du ser ved at hun vender sig for at se din reaktion, når hun er i færd med at gøre noget som hun ved du vil sige nej til. Men din datter har stadig og heldigvis stor udforskningstrang og hun lyder som en sundt udviklet pige:o)
Små børn er meget handlingsprægede, hvilket betyder at de ofte handler før de tænker. For børn på din datters alder er det derfor en rigtig god idé at lade ord og handling følges ad. Når hun piller ved fjernsynet og du ikke vil have det, så er det derfor en god idé at du rejser dig og siger 'Nej!' samtidig med at du flytter hende. Og det skal du gøre rigtig mange gange fra nu af og til hun bliver 3 år, måske mere.
Hendes udforskningstrang og hjernemæssige udvikling gør gentagelser nødvendige og lysten til at prøve vil næsten altid vinde over det lillebitte nej, som lyder inde i hende.
Hvis du lader ord og handling følges ad, så vil du hjælpe hende med at huske det og derved vil hun hurtigere kunne reagere på at du kun siger det.
Når ting ikke går som hun gerne vil, så bliver hun frustreret og ked af det. Hjælp hende ved at sætte ord på hendes frustrationer 'du bliver så ked af det lige nu' eller 'du bliver bare så vred'. Det er meget bedre end at klapse hende over fingrene, som jo kun viser hende at I slet ikke forstår hende:o)
Fortsat held og lykke,- ingen har sagt at det er nemt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske