Svar: Dårlig ånde - 9 mdr.
20. april 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Bonnie
Dårlig ånde hos børn skyldes ofte betændte mandler, men med den alder din søn har, så tror jeg nu ikke der er tale om dette.
At din søn har dårlig ånde om morgenen handler nok om at stofskiftet er nedsat her, og hans mund renses ikke på samme måde, når han sover, som når han er vågen. Hvis han hører til de børn som ofte sover med munden åben og han samtidig har tendens til at gylpe lidt, så tror jeg at hans dårlige ånde skyldes dette.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at han har en god mundhygiejne og derfor børste hans tænder som du allerede gør. Man kan faktisk også børste på tungen, men skal hos børn passe på med ikke at være for voldsom, da han jo gerne skulle blive ved med at synes at tandbørstning er en rar ting og ikke begynde at afvise dette totalt.
Danskvand er et andet råd. Hvis du kan få ham til at skyldemunden i lidt danskvand, så kan det også hjælpe, men igen er han jo ikke så gammel og det er langt vigtigere at bibeholde lysten til overhovedet at få børstet tænder.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske