Svar: Vuggestuestart og nye rutiner
21. april 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Lillia
Jeg bliver nødt til at sige at jeg slet ikke forstår hvordan man i en vuggestue kan have en regel om at børn kun sover til middag 1 gang dagligt. De fleste vuggestuebørn har da behov for 2 lure dagligt og det er der jo en grund til. Man kan da ikke bare kræve at børnene skal holde sig vågne!
Jeg tænker også at især i indkøringsperioden, hvor barnet jo bliver fyldt af mange nye indtryk, vil det være naturligt at barnet har brug for at sove lidt mere. Og så tænker jeg på de mindste vuggestuebørn, hvad med dem som måske ikke er mere end 6 mdr gamle?
Altså jeg synes du skal besøge vuggestuen og lige få helt på det rene om de virkelig mener at din datter kun skal sove en gang dagligt og hvordan de plejer at forholde sig, når børn skal køres ind.
Med hensyn til rosiner, så handler dette om at børn under 3 år ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Dette skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
De små pakker rosiner, som man ofte køber og giver børnene med i madpakken mv. indeholder ca 14g rosiner, 3 pakker af disse er altså max, hvad barnet bør få om ugen.
Med hensyn til tranebær, så indeholder de så vidt jeg ved ikke denne svampegift, hvorfor jeg tænker at der ikke er problemer i at du giver din datter dette.
Held og lykke med det hele, især institutionsstart:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske