Svar: Må vi lade vores barn skrige?
4. september 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Anna og Dennis
Nej, jeg synes ikke at I skal lade jeres dreng skrige i 10-15 min for at gøre ham træt. Han er kun godt 5 uger gammel og har i allerhøjeste grad behov for at vide at I er der og for at føle sig tryg.
Der er altid en grund til at børn græder og han har ikke anden måde at vise jer at han han har et behov for at der sker en ændring, end ved at græde. En ændring kan være mange ting, det kan være at få en ny ble, eller at få noget at spise eller blive snakket med eller bare at blive holdt om.
Et lille barn kan ikke forvænnes med for meget kropskontakt og selv om det har fået mad, har fået en ren ble, så kan det stadig have behov for at blive taget op, vugget, krammet, nynnet for og holdt om. Det gør barnet trygt.
Viser jeres dreng tegn på træthed, så giv ham tid til at blive puttet. Spædbørn har forskellig måde at vise træthed på. Nogle bliver døsige, andre bliver aktive og irritable. Nogle falder hurtigt i søvn og andre har sværere ved at finde hvile og skal derfor nusses i længere tid for at falde hen. Put jeres dreng når han er træt og lad ham være tæt på jer. Det har han stadig brug for.
Et barn bør ikke græde for at blive træt. Et barn kan græde fordi det er træt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske