Svar: Atter bekymringer ang. motorikken
21. april 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Gitte
Nogle børn er hurtige til at gå og andre kommer senere igang og selv om Nichlas hører til de sidstnævnte, så behøver der jo ikke være noget galt i det! :o)
Det er dog meget svært for mig at rådgive jer, da jeg af gode grunde ikke kan se Nichlas. Du skriver at han rejser sig ved ting og at han går ved bordet og det lyder da vældig fint. Det tyder jo på at han er godt på vej.
Det kan være en god idé at give ham en lille vogn som han kan gå ved og skubbe foran sig. Derudover er det en rigtig god idé at du kontakter kommunen og sprøger om ikke du kan komme til at tage med en fysioterapeut. Det kan din sundhedsplejerske også hjælpe dig med.
Det handler ikke om at du skal blive ekstra urolig eller sætte himmel og jord i bevægelse, men det handler om at det vil være relevant at få en fagperson til at se på Nichlas.
Man siger ofte at hvis børn ikke går når de er 18 mdr, så skal man til at sætte aktivt ind og give dem særlig støtte, så ud fra det har Nichlas jo et par måneder at løbe på og det lyder som om at det nok skal komme. Der er dog også det, at nogle børn jo f.eks. er hypermobile og hvis det f.eks. er tilfældes for Nichlas så er det jo en rigtig god idé at I bliver opmærksomme herpå, da I så langt bedre kan støtte ham. En fysioterapeut kan hjælpe med øvelser og hun/han kan også vurdere om det er noget man vil gøre noget ved her og nu, eller om det mon ikke kan ses an i lidt tid.
Prøv at tage det roligt og så ring til fysioterapeuten eller din sundhedsplejerske i næste uge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske