Svar: Ked af det i legestuen
22. april 2005
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Nogle børn er naturligt mere følsomme end andre børn. Det er rigtigt at børn som er født før tid, ofte kan have mere brug for 'skærmede enheder', men umiddelbart tror jeg ikke det er det, som er gældende for jeres dreng. Og jeg tror bestemt ikke at det handler om at I ikke har hærdet ham nok.
Mange børn oplever faktisk legestuen voldsom. Der er mange børn, mere støj og uro og samtidig kommer og går forældre flere gange. Det er ikke unormalt at børn på din søns alder vil reagere på dette.
Jeg ser det som en helt naturlig reaktion at din dreng bliver lidt mere ked af det end vanligt. Du beskriver selv vældig fint at han både mangler sin morgenlur og er ved at få nye tænder, hvilket jo ikke er det bedste udgangspunkt. At han tuder, når de voksne kommer og går er også en hyppigt set reaktion i forhold til hans alder og så lige den sidste ting - man kan ikke forvente at han selv vil søge en pædagog i det virvar som han tilsyneladende synes at befinde sig i.
Det virker som om at du er glad for dagplejeren og at I taler udmærket sammen. Det har jo altid meget at sige, hvordan tingene bliver sagt og vi er som forældre meget følsomme omkring vores børn. Der er således stor forskel på om dagplejeren siger: "Han har været pjevset hele dagen, han tuder hver gang nogen går og kommer og vi skal hele tiden gå hen til ham for at trøste, han kommer ikke til os" og så denne version: "Han har være så ked af det idag og man kunne se at han ikke kunne lide, når nogen gik og kom. Men hvis bare jeg gik hen til ham, så faldt han helt til ro". I princippet er det jo det samme som bliver sagt, men der er for mig at se stor forskel.
Jeg tror det er meget vigtigt at du prøver at tage en snak med dagplejeren omkring de ting der sker. Jeg synes ikke der er noget unormalt i din drengs reaktioner. Det der er vigtigt er derfor at dagplejeren netop ved at han har det svært med legestuen lige nu og derfor er ekstra opmærksom. Når hun ved at han bliver ked af det, når andre forældre kommer og går, så skal hun støtte ham i de situationer. Når hun ved at han ikke kan overskue at søge hende, når han er ked af det, så er det hende, der skal have et øje på ham og være der for ham, når hun ser at det har han brug for.
Måske er det allerede sådan, men det er vigtigt at I taler om dette, så du ikke er unødigt urolig og føler dig tryg ved at din dreng er i legestuen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske