Svar: Opbevaring af vælling og modermælkserstatning
25. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Desværre! Det er ikke i orden at gemme mælk i en termoboks og det er uanset om der er tale om færdigblandet vælling eller erstatning, så skal det altid transporteres koldt. Du kan have kogt vand med på termokande, og pulveret for sig.
Alternativt kan du vælge Drikkeklar Majsvælling eller drikkeklar erstatning, når du skal på tur. Det anbefales her at komme brikken ned under dynen i barnevognen - så varmer din datter mælken op til spisetemperatur.
Hvis din datter vågner efter 15 minutter, så kan det accepteres at hun tilbydes den resterende mængde mælk/vælling. Men går det meget længere tid, så vil jeg anbefale dig at lave noget nyt.
Både vælling og erstatning kan dog serveres både kold og håndvarm. Smagen vil ofte være anderledes, når den er kold i forhold til varm, men det kan måske være en bedre løsning for jer. Generelt synes jeg dog at mælk i store mængder som give i flaske, bør serveres lun. Også i forhold til din datters alder.
Så hvor der handles der spildes:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske