Svar: Mad til 6 mdr gammel pige
25. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Fra 6 mdr´s alderen må du stort set give din datter alt. Hun må få al slags frugt og det kan gives frisk eller kogt. Hun må f.eks. meget gerne tilbyde frugt at sidde med i hånden. Frugt kan f.eks. være æble, pære, banan, fersken, melon, blomme, jordbær, hindbær, kirsebær, stikkelsbær, solbær, brombær, kiwi, abrikos, ananas, clementin, mandarin, appelsin.
Du må gerne give hende gørd af forskellig slags og du kan f.eks. godt give havregrød, øllebrød eller 3 kornsgrød, som du selv kan lave. Det er ikke så findelt som den industrielt fremstillede grød og det vil være lærerigt for hende at få grødtyper som ikke er helt fine i konsistensen.
Du må også meget gerne give brød. Jeg synes umiddelbart at du skal vente med rugbrød til hun er omkring 8 mdr og du ved at hun bedre kan tygge. Hun bør heller ikke få brød med hele kerner, men du kan godt på nuværende tidspunkt give hende en skorpe fra lysere brød som du selv spiser, en tvebak eller en 'skorpe'.
På samme måde må hun meget gerne tilbyde agurkestave, kogte gulerødder, pebberfrugt at sidde med i hånden. Derudover kan du lave grøntsagsmos af f.eks. squash, pastinak, persillerod, champignon, jordskokker, kål, ærter, majs, bønner, porrer, advokado etc.
Du kan også give hende hårdkogt æg og hun må også meget gerne få både kogt kød og fisk. Kød kan være okse, svin, kalv, lam, kalkun, kylling, and, lever og anden indmad. Fisk kan være makrel, sild, tun, laks, torsk, skrubbe, rødspætte, ising, havkat, rejer, muslinger osv.
Øvelse gør mester, og muligheder er der masser af, så det er bare at gå igang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske