Svar: Jaloux storebror 4½ år
24. april 2005
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Charlotte
Der er ingen tvivl om at din drengs reaktioner handler om at han er blevet storebror. Samtidig er han også den mellemste, så fra at være den lille skal han pludselig være den store, hvilket han jo heller ikke er, for der er jo også en som er større.
Hans trodsighed, ked af det hed, gøren sig mindre osv. hænger fint sammen med det du selv skriver 'være sikker på at du elsker ham lige så højt som lillesøster'. Jeg kan godt forstå at det er hårdt for dig, men det er bestemt også hårdt for ham (og måske også for den ældste, som man ikke skal glemme, bare fordi han er stor og måske ikke siger så meget). Jeg tror dog det er meget vigtigt at man så prøver at sige tingene direkte.
Fortæl ham direkte at du elsker ham overalt på jorden og at du er så glad for at du har ham. At han er en rigtig dejlig storebror, som bare kan så meget fordi han er så meget større end den lille. Fortæl ham hvordan han var, da han var lille baby (han vil elske at høre om sig selv). Fortæl ham også at når du bliver irriteret på ham og der er ikke noget i vejen for at sige undskyld. Hvis du kommer til at skælde for meget ud, så undskyld og forklar ham at det ikke var meningen. 'Jeg ved godt du bare nusser med lillesøster fordi du er glad for hende, jeg blev bare lidt sur fordi hun skulle sove nu' eller lignende. At være åben og ærlig er altid godt.
Du er ikke nødt til at gå ind på alle hans præmisser, men det vil igen være en god idé at give ham en forklaring og du kan også lave aftaler med ham. Der er langt bedre end at blive sur og komme op at diskutere/skændes fordi det absolut skal være dig og far ikke dur.
Far og du kan godt alve en aftale om at idag er det var som hjælper, far vil simpelthen så gerne, men imorgen hjælper mor så i stedet. Og så skal I selvfølgelig holde fast i den aftale I laver.
Prøv når konflikterne opstår lige at trække vejret dybt og tænk hvad det egetnlig er han vil. Det er jo ikke fordi han ikke gider (selvom det er det han siger), det er jo fordi han gerne vil have opmærksomhed. Måske er det hurtigere nogen gange at hjælpe i stedet for at tage konflikten og så kan I begge komme videre, måske vil det nogen gange være en løsning at lave en aftale. 'Hvis du tager tøj på, så kan vi læse en bog sammen bagefter' eller lignende, således at du får ham til at gøre det du gerne vil og han får opmærksomheden på en anden og måske bedre måde.
Fortsat held og lykke med dem alle 3.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske