Svar: Vil ikke ligge på maven - 7 mdr.
25. april 2005
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Da din datter nu er 7 mdr, så synes jeg det lyder meget relevant at hun begynder at trille og rulle. Men samtidig skal det dog også sige, at det jo nok hænger sammen med at hun aldrig har været vandt til at ligge særlig meget på maven, det er ikke det I har dyrket mest?!
At ligge på maven er dog ikke kun at blive lagt på maven på gulvet. Det hører også med og det vil generelt være en god idé at du vænner dig til altid at lægge hende på maven, når du lægger hende fra dig.
Men det handler også om at hun skal ligge på maven, når du sidder med hende, altså så hun ligger på maven hen over dine lår, på din brystkasse (hvor hun kan løfte hovedet og I kan snakke sammen), på din arm, når du går rundt med hende (far kan give hende svingture/flyveture gennem luften).
Det kan også være en god idé at udnytte puslepladsen. Hæng et spejl op for endevæggen og udnyt tiden ved puslebordet, hvor hun ofte vil være i godt humør. Lad hende ligge på maven der og lad hende så studere sig selv og dig i spejlet.
For at støtte hende, så hun ikke ryger med hovedet ned i madrassen kan du evt. lægge en lille pude under hendes brystkasse.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske