Brev:
Flaske om natten - 7 mdr.
25. april 2005
Alder:
7 mdr.
Flaske om natten - 7 mdr.
Hej Helen
Så har vi atter brug for din mening.
Emil er nu blevet ca. 7 mdr. Han er godt i gang med skemad, men får også stadig en del flaske. Vores spørgsmål drejer sig om "nat" flasken.
Han kommer i seng mellem 19 og 20 hvor han bliver tilbudt en flaske, som han nogle gange tømmer helt og andre gange kun tager ca ½ af. Kl. ca. 23 bliver han skiftet og får en flaske vælling (250 ml) som han tømmer helt næsten hver gang. Dette gøres nærmest i søvne. Her er det så vores spørgsmål kommer ind. Han har efterhånden en hel del gange sovet fra ca. 23 til ca. 6 uden flaske - et par gange endda til 7.30. Andre nætter vågner han allerede mellem 4 og 5. De gange hvor han gør det bliver han skiftet (for ikke at tisse igennem, hvilket ofte sker) og bliver så tilbudt en flaske på 200 ml. som han ca spiser 120-150 ml. af. Han bliver lagt i seng igen og sover videre til ca. 7-7.30.
Det generer hverken hans far eller mig at stå op de "nætter" hvor han vågner tidligt, da vi tager det som et udtryk for at han de dage er mere sulten eller bare har brug for den tryghed det er at ligge og få lidt flaske. Men nu er vi alligevel blevet usikre på om vi skaber en dårlig vane, da han jo også tydeligt viser at han er i stand til at sove hele natten uden at spise?
Med til historien hører også at Emil bruger sut i løbet af dagen (han er meget glad for den her) men om natten har vi altid haft det princip at han ikke får sutten, da vi ikke gider skulle op hver gang han taber den. Det fungerer fint. Han får sutten når han bliver lagt i seng og så igen næste morgen når han vågner. Derfor vil vi helst ikke bare give ham sutten de "nætter" hvor han vågner ved en 4-5 tiden. Vi har faktisk prøvet det et par dage med det resultat at han vågnede igen hver time (kl. 4, 5, 6...) få at få sutten. Derfor får vi også selv mere sammenhængende søvn ved at give ham flasken.
Synes du vi helt skal droppe natflasken og så bare tilbyde vand eller er det i orden at vi fortsætter en måneds tid endnu og ser om han stopper helt af sig selv?
Han har tidligere været oppe på 2-3 flasker om natten og har altså selv skåret ned, da han begyndte på skemad.
Lige et bonusspørgsmål: Han får tre skemåltider om dagen nu. Grød kl. ca. 9.00 rugbrødshapser og frugt til frokost og kartoffelmos med grøntsager og kød til aftensmad samt evt. lidt frugtmos til dessert. Kan vi fortsætte med det lidt endnu eller skal han op på 4 skemåltider?
Med venlig hilsen
Den lille familie