Svar: Næring og nyelse
25. april 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Olav
Tak for dine pæne ord, jeg er kun glad for at kunne hjælpe. Beklager hvis jeg har overset et spørgsmål omkring ris og forstoppelse; men svaret på dette tager vi så her.
Almindelige kogte ris giver så vidt jeg ved normalt ikke forstoppelse. Generelt gælder dog at man jo skal spise varieret og hvis man spiser store mængder ris og ikke ret meget andet, så 'går maven vel i kludder'. Ris indgår altså som tilbehør til varme måltider på samme måde som kartofler og pasta og jeg synes ikke der er noget i vejen for at du tilbyde din datter dette. Jeg kan jo se at du bor i et meget ris-spisende land:o) så hvor meget hun får, må du jo prøve at holde lidt øje med. I for store mængder kan ris sandsynligvis godt give lidt hård mave.
Din datter må få stort set al slags frugt, både frisk og kogt. Frugt kan f.eks. være æble, pære, banan, fersken, melon, blomme, jordbær, hindbær, kirsebær, stikkelsbær, solbær, brombær, kiwi, abrikos, ananas, clementin, mandarin, appelsin. Og måske kan du få andre dejlige frugter som vi ikke lige finder her i Danmark.
Når barnet er 4 mdr gammelt kan det tilbydes almindeligt drikkevand (måske er det vand på flaske hos jer) og kan derfor her drikke at en kop/flaske som er almindeligt rengjort. Det er dog fortsat sådan, at hvis man vælger at gemme mælk i en flaske, så er det vigtigt at flasken er helt ren, da der ellers er grobund for bakterier. Du må vurdere hvordan det er hos jer, da jeg ikke ved hvad mulighed I har for rent drikkevand.
Tænderne bør børstes to gange dagligt, fra de dukker op. I begyndelsen bare som lidt leg og der behøver ikke nødvendigvis at være tandpasta på tandbørsten. Senere kan man så bruge lidt tandpasta, men det skal være i små mængder, svarende til barnets lillefingernegl.
Du må gerne give din datter noget koldt at drikke. Hun må f.eks. gerne få lidt sødmælk fra køleskabet, med den alder hun har. Derfor må du også gerne tilbyde hende lidt juice, som kan være kold. Du skal dog huske at netop juice og andre søde drikke skal holdes på et minimum.
Omkring færdiglavet mos købt på glas, så burde der stå på glasset hvor længe det kan holde sig efter åbning. Der gælder nemlig forskellige regler efter hvad mosen er lavet af. Åbnede glas med middagsretter (f.eks grøntsager med kød) kan opbevares i køleskab i op til to døgn med låg på. De fleste åbnede glas med frugtmos kan opbevares på samme måde, men nogen kan holde sig i op til fem døgn.
Det er vigtigt for holdbarheden at man aldrig stikker skeen ned i glasset, når barnet har slikket på den. Mad fra glas bør i øvrigt altid serveres af en tallerken.
Det er meget forskelligt hvornår børn synes om at få brusebad. Det handler nu ikke så meget om det at få vand i ørerne, men mere om det ubehagelige i at strålerne rammer kroppen, på den måde de gør og at lyden af bruseren for nogle børn er skræmmende. Da din datter er 7½ mdr nu går jeg ud fra at hun kan sidde med let støtte. Jeg synes derfor du skal prøve at sætte hende i badekarret på gulvet, naturligvis imens du er hos hende, også så prøve at tænde bruseren og se hvad hun siger. Hvis hun synes det er okay, så kan du prøve at tage hende med i bad en dag, hvor hun kan sidde på din arm.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske