Svar: Overgangskost - 5 mdr.
27. april 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Hvepze
Hvor meget barnet skal spise og hvor hurtigt man skal gå frem er lidt en skønssag og afhænger meget af det enkelte barn. Du beskriver dog at din dreng fortsat vågner 2-4 gange om natten og derfor tænker jeg, at det vil være en god idé at du forsøge at tilbyde lidt ekstra skemad i løbet af dagen.
I princippet er det bedre med små hyppige måltider end få og store måltider og derfor synes jeg at du du skal prøve at tilbyde ½ portion skemad 2 x dagligt. Du kan bibeholde risgrøden til frokost, men derudover kan du forsøge at introducere lidt grøntsagsmos til aften.
Sålænge din dreng ikke er ældre end han er, har han fortsat behov for en stor mængde mælk og derfor er det fint at du ammer ham efter at han har fået skemad. Derudover må du gerne tilbyde lidt vand af en kop/lille bæger eller glas, så han langsomt lærer teknikken ved at drikke på denne måde.
Amningerne om natten kan du forsøge at ændre lidt på. Han vil i princippet fortsat have behov for mælk om natten, eller dvs han vil fortsat ikke kunne klare sig igennem mange timer uden mad. Det vil dog være hensigtsmæssigt at han lærer at sove flere sammenhængende timer i træk og at denne sammenhængende søvn ligger om natten.
Nu ved jeg ikke hvad tid du plejer at amme og putte ham om aftenen, men det vil under alle omstændigheder være en god idé at du ammer ham igen, når du selv går i seng. Det kan f.eks. være kl 23. Når han så vågner igen, måske kl. 04-05, så har I begge sovet sammenhængende og han vil i takt med at han bliver ældre kunne sove lidt mere og først vågne f.eks. kl 06. Det vil være dejligt for jer alle.
Hvis han i en periode fortsat vågner om natten og har brug for mælk, så skal du ikke nægte ham dette, men I kan godt arbejde hen imod ovenstående. Man siger normalt at fra 6 mdr´s alderen har barnet ernæringsmæssigt ikke behov for amning om natten.
Om dagen skal han ammes i forbindelse med skemad (efterfølgende) og når han f.eks. skal sove.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: bryst
Formiddag: Evt.bryst f.eks. før lur
Frokost: grød med frugtmos og evt bryst
Eftermiddag: bryst
Aften: grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. bryst
Sen aften: bryst
Nat/tidlig morgen: evt. bryst
Med hensyn til afføringen, så vil dette ændre sig naturligt i takt med at han begynder at få anden mad. Nogle børn har tendens til hård mave, andre klarer det uden problemer. Det må du se an. Det fortsat at amme efter et skemåltid er også med til at holde hans mave igang.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske