Svar: Kravle og skemad
28. april 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Kristine
Når børn begynder at bevæge sig ud i livet, så får de naturligt lidt knubs, men mon ikke det går. Du skal naturligvis være opmærksom på at hun ikke kan få fat i løse ledninger osv. og på den måde hive fat i noget, som hun så kan trække ned over sig (f.eks. ledningen til elkogekanden, en lampe eller lignende). Du skal naturlivis også sørge for at hun ikke kan kravle op og selv ryge ned, åbne skuffer og skabe, hvor der kan være ting, som kan være farlige for børn. Visse potteplanter kan også være giftige og dermed udgøre en risiko.
Lige omkring trægulv, så kan man sige at et sådan ofte er mere glat end et gulv med tæppe. Det kan derfor for nogen være en god idé at sy små skindlapper på bukseknæene på barnet, så hun bedre står fast. Måske kan du finde et par søde røde ruskindshjerter, hvis du stadig synes det skal være lidt feminint.
Det vil også være en god idé at give hende et par små sko på fødderne. Det behøver ikke være faste kravlesko, men du kan f.eks. give hende et par små skind sutsko på, som gør at hun bedre kan støde fra med sine fødder. Også fordi det er vigtigt at hun, når hun begynder at rejse sig ved tingene, fortsat kan står fast. Du kan købe sådanne skindsko ved en af mine partnere www.tinyzone.dk.
Med hensyn til skemad, så skal du måske prøve lidt nye smagsoplevelser og også begynde at tilbyde lidt mere forskelligt at sidde med selv. Hun kan få stykker af brød (skorpe, tvebak, alm.brødskorpe mv), grøntsager (agurk, gulerod, rød pebberfrugt mv) og stykker af frugt (æbler, pærer, ananas, appelsin, melon mv) i hånden, så hun selv får lov til at deltage. Det hjælper nogle gange på interessen for mad.
Nu ved jeg ikke hvad type mad du giver hende, men du kan prøve at købe mad på glas og se om ikke en af disse middagsretter er sagen. Ofte er de faktisk et hit. Med den alder din datter har, må hun få rigtig meget forskelligt og hun kan også få noget af jeres mad, som du så skal blende til en passende konsistens.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske