Brev:
Juice og sukker
28. april 2005
Alder:
8 mdr.
Juice og sukker
Hej Helen
Jeg har lige et spørgsmål vedr. drikkevare til vores dreng på 8,5 mdr.
Han drikker af kop, og bliver ikke længere ammet eller får flaske. Han drikker mælk (MME) og vand.
Men jeg tænkte, om jeg måske kunne give ham lidt juice om morgenen, inden han får morgenmad. Han får morgenmad (havregrød) i dagplejen, hvor han kommer kl. 6,45. Hjemmefra drikker han lidt mme og tygger lidt på en grovbolle.
Men kan man købe noget som ikke er for usundt, altså noget uden for meget sukker og tilsætningsstoffer? Er det bedst med æble, appelsin eller multifrugt juice?
Jeg synes det er lidt svært at vide hvilke andre drikkevarer udover vand og mælk han har godt af. Jeg er modstander af saftevand og sodavand, men er det muligt at finde noget "sundt saftevand"?
Når han engang begynder på sodavand, for det kan jo nok ikke helt undgåes, er det så bedst med Light eller almindeligt? Det er jo sukker kontra tilsætningsstoffer? Hvad mon er mindst "farligt"? Skal man være påpasselig med at komme sukker i havregrøden og øllebrøden?
Jeg mener det skal jo også smage af lidt, og jeg vil hellere at vi selv kommer sukker på end at det er tilsat i fødevaren fra starten?
Jeg håber at du kan være behjælpelig med alle spørgsmålene.
Tak for en god brevkasse.
Venlig hilsen
Pernille