Svar: Juice og sukker
28. april 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Fortyndet saft og juice kan godt gives i kop til jeres dreng, men det er vigtigt at være opmærksom på at det skal være meget små mængder. Vand er det bedste at slukke tørsten med.
I princippet synes jeg det er forkert at drikke juice før morgenmaden, men på den anden side, kan det måske være rart for jer at nyde dette om morgenen. Alternativt kan du jo give ham lidt vand eller mælk (som nu) at drikke om morgenen, og så kan han en gang imellem tilbydes lidt fortyndet juice i løbet af dagen. Du kan også tilbyde ham lidt 'drikke yoghurt' lavet på sødmælk, men igen kommer det an på hvor meget mælk han i øvrigt tilbydes.
Der er undersøgelser som viser at børn idag spiser 2½ gange så mange portioner Guldkorn, Frosties og lignende som de spiser havregryn og de drikker langt større mængder juice, saft og sodavand end de drikker mælk dagligt. Jeg synes derfor det kan være et dårligt udgangspunkt allerede i 8 mdr´s alderen at indføre juice eller saft som en del af et fast morgenritual. Jeg synes tilgengæld at det lyder fornuftigt at du kommer lidt sukker på hans øllebrød, da du her kan styre mængden af sukker, hvilket man jo ikke kan på mange andre morgenmadsprodukter, som du også selv nævner.
Hvis der er en festlig anledning eller man higer efter noget sødt at drikke, så regnes juice dog for et sundere valg end sukkersødet sodavand eller saftevand. For selv om juice har et naturligt indhold af (frugt)sukker som svarer til det i sodavand, så indeholder juice i modsætning til sodavand vitaminer og mineraler fra frugtsaften. Det er blandt andet derfor at juice f.eks. tæller med i regnskabet om et af de seks stykker frugt og grønt, der anbefales i "6 om dagen" kampagnen for voksne.
Frisk frugt er stadig et bedre alternativ end juice, fordi man let kan komme til at drikke så meget juice, at man tager på i vægt. Hvis man drikker meget juice vil det desuden tage pladsen op for anden mad, hvilket gør det svært at spise varieret.
Omkring lightprodukterne er rådet at light sodavand og andre lightprodukter, som ikke indeholder energi, kan bruges som erstatning til sukker sødede drikkevarer til overvægtige eller andre personer, der ønsker at spare på kalorierne. Det gælder jo sådan set ikke småbørn. Om du skal vælge lightsodavand eller ej, må være en holdningssag.
Sukker indeholder ikke vitaminer og mineraler og man kalder populært rent sukker for tomme kalorier. Det indeholder kun energi (kalorier), i modsætning til en ananas eller en appelsin som ud over deres naturlige sukkerindhold også indeholder vitaminer og mineraler. Hvis maden indeholder for mange tomme kalorier, så tager de pladsen op for sundere madvarer, og der vil være en risiko for, at man ikke får dækket sit behov for vitaminer og mineraler.
En sund kost bør højst indeholde tilsat sukker svarende til 10% af kostens energiindhold. Denne mængde svarer til 30-40 g sukker om dagen for et børnehavebarn, for et skolebarn 45-60 g, for en voksen kvinde 55-60 g og for en mand 55-70 g sukker. Det naturligt forekommende sukker i frugt og grøntsager tæller ikke med i regnskabet og man kan derfor godt både spise sundt og samtidig tilgodese den søde tand (selv om et stykke chokolade nu er godt en gang imellem:o))
Du kan vælge at købe juice specielt til børn. Både Hipp og Nestlé sælger dette. Du kan også købe almindelig juice og fortynde det. Mange børn kan godt lide æblejuice, da det er mildere i smagen end appelsinjuice og da det ikke indeholder frugtkød, men der er ikke noget i vejen for at give appelsin eller multifrugtjuice i stedet.
Rynkeby laver saftevand som er lavet på ren frugt. Det fåes både i light udgave og almindelig sød udgave. Den type saftevand foretrækker jeg personligt.
Jeg skal ikke gøre mig klog på tilsætningsstoffer og 'farlighed', men vil blot sige at man jo generelt skal tænke sig om og se på hele indtaget i løbet af en dag. Børn får generelt for meget sukker og for mange sukkerholdige drikke. Alt har vel et eller andet sted ret, men med måde:o)
Håber du kan bruge noget af oventående og fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske