Brev:
Fortidlig født og pasning
28. april 2005
Alder:
11 mdr.
Fortidlig født og pasning
Kære Helen
Vi har en søn på 11 ½ mdr. Han er født 7 uger for tidligt og var de første 8 måneder af sit liv meget præget heraf både motorisk, psykisk og socialt. I mødregruppen blev han utryg og ked af det, hvis jeg lagde ham på gulvet ved de andre børn og han blev let overstimuleret og ofte måtte vi tage hjem efter en halv time. Han blev bange, hvis fremmede mennesker talte til ham og en tur ud at handle var nok oplevelse for én dag. Vi har pga. af ovenstående taget mange hensyn og har levet så roligt og regelmæssigt som han har haft brug for.
Da han blev 8 måneder begyndte han imidlertid at udvikle sig rigtig godt i positiv retning og i dag er han en helt anden dreng. Han er begyndt i dagpleje og er der fra kl. 8 – 14.30 sammen med 2 andre drenge på 1 ½ år. Og det går rigtig godt. Bedre end vi nogensinde har turdet håbe. Det eneste, der kan være er, at han nogle gange ikke vil sove hos dagplejemoderen og det resulterer i, at han kan være urolig og svær at få til at falde til ro, når vi kommer hjem.
Nu står min mand og jeg i den situation, at vi en hel dag vil have brug for pasning af ham. Det er Farmor og Farfar, der skal gøre det. Det er første gang de rigtig skal passe ham. Så vi har brugt den snart forgangne uge på at være meget sammen med dem, da dagplejemoderen alligevel har ferie i denne uge.
Farmor har givet udtryk for, at hun gerne vil have det foregår hos dem og så senere på dagen køre tilbage til vores hus, så han kan sove i vante omgivelser. Jeg havde nok forestillet mig, at det skulle foregå her hos os hele dagen også. Jeg er bange for, at det pludselig bliver for meget for ham at være et ”fremmed sted” med ”fremmede mennesker” en hel dag. Og vi vil have svært ved at komme hjem, hvis der opstår problemer.
Jeg synes, det ville være noget andet, hvis det blot var en time eller to vi var væk. Jeg er selvfølgelig bange for, at den positive udvikling han nu endelig er i bliver sat på spil.
Det er min klare overbevisning, at grunden til, at han er så tryg og velfungerende i dag, er at vi har taget alle de specielle hensyn til ham, som vi har gjort. Dog er jeg også bevist om, at jeg skal vokse i takt med ham. Det er en svær balance gang og derfor vil jeg gerne høre dine tanker i forhold til det.
På forhånd tusind tak!