Svar: Soverutine 4 mdr. gammel
30. april 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Det kan være problematisk at opstille faste regler for børns søvnbehov, da børn jo er meget forskellige. Du har dog ret i, at man bør være opmærksom på at barnet får sovet nok. Og hvad er så det?!
Hvis jeg skal generalisere, så vil jeg sige at et barn på 4 mdr. har behov for at sove 3 lure i løbet af dagen, lurene vil være af en varighed, så de ialt udgør ca 5 timer. Derudover vil barnet så sove ca. 9-10 timer i løbet af natten, således at det samlede søvnbehov er 14-15 timer. Husk nu at dette er meget generelt og der kan være individuelle forskelle! Det vigtigste er jo stadig at se på barnet og lade det sove, når det er træt, mere end at se på tiden.
Det kan dog måske give dig et fingerpej om, hvordan du i løbet af dagen måske kan ændre lidt på din drengs rytme, således at han ikke bliver overtræt, men samtidig også får mulighed for at være vågen og opleve i de timer, han har behov for det. Med den alder han har nu, vil han jo begynde at bevæge sig mere, når han ligger ned. pludrer og oplever flere og flere ting, som både er med til at stimulere ham og gøre ham træt, men som jo også kan gøre ham overtræt. Det er en svær balance at finde. Det er dog muligt fra 4 mdr´s alderen at forsøge at skabe en mere fast rutine.
Med den alder din dreng har, så synes jeg det virker relevant at få ham til at sove videre om natten ved hjælp af amning, da det er vigtigt at han ikke pludselig bytter rundt på nat og dag og tror at det er om natten vi snakker og underholder. Du skal dog sørge for at han får den mængde snak han har behov for om dagen, så han også her lærer at det er om dagen at man underholdes.
Det vil være naturligt at han har behov for amning om natten med den alder han har. Nogle børn er i stand til at sove natten igennem (23-06) uden amning, men det er ikke alle. Et barn på 4 mdr, må gerne sove i dette tidsrum, man bør dog sikre sig at barnet så får sit behov dækket i løbet af dagen, således at barnet i løbet af dagen spiser noget hyppigere. Andre børn har brug for amning midt på natten og igen vil dette være helt i orden i forhold til barnets alder. Man må vurdere ud fra hvordan barnet trives og vokser. Først fra 6 mdr´s alderen siger man at børn ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mad om natten.
Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres rytme er, og det er derfor svært for mig at sætte tider på, men man kunne forestille sig, at når din dreng vågner om morgen, så ammes han, skiftes, pludres med osv. Efter nogle timer sover han formiddagslur og han sover igen over middag. Middagsluren er oftes den længste lur. Sen eftermiddag, først på aftenen sover han lidt igen (ofte en kort lur) og så puttes han til natten senere, når I har fået aftensmad, pludret osv.
Tilsidst vil jeg lige nævne at du om aftenen kan prøve at lægge dig i soveværelset og amme din dreng der, på samme måde som du gør om natten. Ingen fjernsyn, ingen lys osv. og så se om han bedre kan finde roen.
Håber dette hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske