Svar: Hvordan aktiverer jeg utrættelig 3 måneders baby og søskende jalousi
4. september 2003
Alder:
3 mdr.
Hej
Jeg tror ikke at man man helt kan undgå søskende jalousi. Ingen mennesker bryder sig om at blive trængt i baggrunden, hvilket selvfølgeligt nok sker, når man pludselig har to børn at tage sig af.
Du skriver ikke hvor gammel storesøster er, hvilket selvfølgelig har betydning for hendes måde at takle situationen på. Er der ikke mere end 1-2 år imellem dem, er det naturligt at hun reagerer med at slå. Hvis storesøster er lille kan hun endnu ikke med ord forklare hvad det er for følelser hun har, hvilket også kan være svært for ældre børn. Det er jo ikke tilladt at sige til sine forældre at man synes at lillebror er dum?!
Er storesøster omkring tre år ældre, er dette også svært. Så har hun lige lært at bygge med små klodser osv. og vil gerne at hendes kunstværker bliver bevaret. Dette kommer i kambolage med at småting skal pakkes væk, så lillebror ikke sluger dem. Børn på 3-4 år kan ikke tage ansvaret for at småting er uden for rækkevidde og man skal som forældre passe på ikke at stille urealistiske krav.
Jeg tror det er en god idé, at man fortæller den store at det er okay at synes, at lillebror er irriterende. At man ligesom gør storesøsters følelser legale istedet for hele tiden at skælde ud. Det opfattes meget nemt som om forældrene altid tager den lille parti. Ofte er det også sådan at alle kommer for at se den lille ny og det er også ham der bliver spurgt til "hvor stor er han nu", "hvad vejer han", "hvad kan han", "må jeg holde ham" osv osv. Alt imens at den store står på sidelinien og ser til.
Man skal selvfølgelig forsøge at finde en balance, hvor begge børn bliver set og hørt, men man skal huske på også at fortælle den store, hvorfor hun er noget ganske særligt.
Hvor er far henne? Ville det ikke være en god idé om far tog over, så kunne han passe lillebror et par timer imens du og storesøster gjorde noget, som lillebror bestemt ikke kunne være med til fordi han var for lille.
Har du en kravlegård? Du kan evt. leje en for et par måneder. Det kan hjælpe at lillebror har et sikkert sted, hvor han selv kan ligge og kigge og samtidig høre jer, så han ikke føler sig alene. Du kan også bruge en babystol eller en sækkestol. De giver mulighed for at komme lidt op og se verden fra en lidt anden vinkel. Du skal dog være opmærksom på, at de samtidig indskrænker barnet mulighed for bevægelse og derfor kun må bruges kortvarigt.
Held og lykke til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske