Svar: 10 mdr pige, vågner ofte om natten
30. april 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Ud fra din beskrivelse, så tror jeg helt bestemt at det handler om at din datter nu er kommet i den alder, hvor hun i søvne får møvet sig så meget rundt i sengen, at hun ikke kan finde ud af at få sig lagt rigtigt igen. Det er bestemt ikke unormalt for hendes alder:o)
Hun kravler og bevæger sig rundt om dagen, om natten drømmer hun rigtig meget og bevæger sig derfor også her (men det foregår i søvne). Hun er simpelthen for lille til at kunne finde roen igen.
Det er en fase hun skal igennem og det bedste du kan gøre er at reagere på hendes urolige lyde og småklykeri, når du kan høre at det er ved at være galt. Altså inden hun bliver helt ulykkelig og når at vågne for meget op. Når du hører hende, så går du ind og hjælper hende med at blive lagt rigtigt, stryger hende blidt over håret, putter dynen om hende igen - ikke snakke for meget bare ppsssyyyyy - og på den måde hjælpe hende til roen og til at sove videre.
Det er som sagt en periode, det tager lidt tid, kræver lidt overskud og tålmodighed, men det holder op igen. En bestemt tid vil jeg helst ikke sætte på, men det er inden for overskuelig fremtid:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske