Svar: Søvn & problemer med morgenflasken
18. februar 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder ikke som om, at morgenflasken fungerer særlig godt hos jer - hvis I forsøger at tilbyde jeres datter den som en drømmeflaske, imens hun sover, så vækker det hende, og hvis I vil sikre hende flasken, er I nødt til at vække hende - og hun drikker ofte ikke mere end 80 ml på det tidspunkt...
Jeg synes faktisk, at I skal forsøge at springe morgenflasken over. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet, der ligger før middagslur, aften og sen aften og selvom jeres datter ikke er 8 måneder endnu, så kan det godt tænkes, at hun vil trives bedre med en sådan rytme. Det er et forsøg værd.
Da hun ikke er den store flaskespiser i forvejen og ikke drikker store mængder, så kan I overveje om I skal lave hendes grød udelukkende på modermælkserstatning for på den måde at sikre hende lidt ekstra mælk. Hun kan også tilbydes lidt mme af en kop samme med grøden og vil derfor stadig godt kunne nå op på de 80 ml, som hun plejer at drikke omkring kl 06. Og så kan I alle sove lidt længere og det vil være rigtig dejligt - det er dog tænkeligt at tidspunkterne vil rykke sig lidt, så hun vil begynde at spise morgengrød lidt tidligere end hun gør lige nu, og derfor også får behov for et mellemmåltid om formiddagen.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 8: Grød lavet med mme, vand eller mme af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, bærmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 10 som nu.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. 13:30 som nu
Eftermiddag 16.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, maden får mere og mere bid, mere og mere smag. Der skal stadig være mos og der gives også mad i hånden, som hun selv sidder og gumler på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som I kan se, så ligner denne plan meget jeres nuværende plan. Der er dog ændret lidt på tidspunktet for morgengrøden, ligesom der er indført et mellemmåltid om formiddagen. Samtidig har jeg byttet rundt på grød og mos om aftenen - med den alder hun har nu bliver det mere og mere relevant, at I spiser sammen om aftenen og at hun får jeres mad. Det er derfor godt, hvis I fremadrettet kan forsøge at skabe en rytme, hvor I spiser fælles aftensmad og hun derfor ikke tilbydes grød kl 18... :) Så grød om eftermiddagen vil være fint, men om aftenen kød, fisk, kartofler, grøntsager osv. så udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, mad med bid og smag...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske