Svar: Fladt baghoved, amning og forstoppelse
1. maj 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Tak for de rosende ord.
Med hensyn til fladt baghoved, så er det hovedssageligt i de første 3 mdr, at kraniet er så blødt at det tager facon efter hvordan barnet lejres. Da din datter kun er 4 mdr gammel, lyder det dog meget fornutigt at du forsøger at gøre en indsats.
Med hensyn til at ligge på siden, så anbefaler sundhedsstyrelsen ikke dette pga risikoen for vuggedød. Da man for nogle år siden begyndt at lægge børn på ryggen i stedet for på siden, så faldt antallet af vuggedød markant.
Gør det til en vane altid at lægge din datter fra dig, så hun starter med at blive lagt på maven, når hun er vågen. Hun skal ikke lægges på ryggen, men lægges på maven. Hun skal ikke sidde i skråstol, men lægges på maven. At ligge på maven er også at ligge på maven hos dig. Hun kan ligge på din brystkasse og hun kan ligge hen over dine lår, og når du bærer rundt på hende kan du bærer hende, så hun ligger med maven på din arm. Når hun ligger på maven på et tæppe, kan du med fordel finde et spejl, enten et som kan stå foran hende, eller sætte en spejl op på væggen ved puslebordet. Altså så meget som muligt på maven, når hun er vågen. Du kan stadig gøre noget ved det.
Med hensyn til amning, så er det normalt at brysterne ikke længere er så spændte som de var i begyndelsen. Da I dog har det meget varmt skal du dog være opmærksom på at din datter kan have behov for ekstra amning/væske, som du også selv er inde på. Hvis hun ikke længere har behov for så meget amning og dermed afviser brystet, så synes jeg at du skal tilbyde hende lidt vand eller erstatning.
At have 10 dage imellem afføringerne kan være normalt for børn, der ammes fuldt ud. Det hænger sammen med at modermælk ikke indeholder så mange affaldsstoffer som erstatning. Men det du beskriver lyder som om din datter mangler væske.
Det er vigtigt at du sørger for at din datter får væske nok i løbet af dagen og ikke skal tage sit behov om natten. 4 mdr. gammel er det uhensigtsmæssigt at komme ind i en rutine, hvor hun lærer at spise mere om natten end om dagen:o) At hun er begyndt at interessere sig for hvad I spiser og følger jer med øjnene kan godt være et tegn til at man kan forsøge med lidt skemad. Der sker således ikke noget ved at I prøver. Det skal i givet fald være en mild grød, som majsgrød eller risgrød og I kan tilbyde vand ved siden af. Det er kun ganske lidt i begyndelsen også fordi hun ikke er ældre end hun er. Det vigtigste lige nu er dog at I forsøge at få mere væske i hende og først derefter prøver med skemaden - ellers får hun nok endnu mere hård mave.
Du kan ikke vurdere din mælkemængde ved at malke ud, da en malkemaskine ikke kan stimulere og tømme brystet, som din datter kan. Derfor vil der højst sandsynligt være mere mælk i brystet end du får ud. Du må vurdere ud fra hvor meget din datter tisser, det er jo et godt tegn på at der også kommer noget ind. Og når det er varmt og hun sveder, så skal hun have ekstra væske. Hun skal have mindst 5 våde tunge bleer i døgnet.
At der er en sammenhæng imellem hvad du spiser og hvordan din datters afføring er kan godt passe sammen. Man kan jo lidt populært sige at det du spiser laves der mælk af og derfor kan børns mave godt reagere. Man ser f.eks. nogle børn reagere voldsomt hvis mor spiser mange jordbær, kål eller f.eks. rå løg. Man ved også at netop i forhold til allergi, kan der være ting, som er hensigtsmæssige at undgå, men dette skal dog undersøges hos lægen.
Jeg synes det vil være relevant at lave en undersøgelse på din datter for at se om hun har lactose intolerans. Men hvordan man gør dette bedst tør jeg ikke sige. Det synes jeg du skal tale med lægen om. Det er jo på den ene side meget vigtigt at få både af- og bekræftet om der er noget om det, således at hvis der er, så kan du tage dine forholdsregler mht kosten og hvis der ingen problemer er, så er det vigtigt at din datter ikke sættes unødigt på diæt.
Fortsat rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske