Svar: Døgnrytme, grød og mange amninger om natten
19. februar 2018
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, hans rytme og dine tanker omkring det hele - også jeres fremtidige planer :) Velkommen til!
Du fortæller, at du ammer ca. hver anden time døgnet rundt, og at du den sidste tid har forsøge at strække amningerne, så han ammes ca. hver 3 time. Du fortæller også, at jeres dreng er begyndt med lidt smagsprøver af grød og mos - og det lyder faktisk som om, at han tager fint imod dette. Og så fortæller du, at far skal overtage barselsperiode om en måned, hvor jeres dreng er 6.5 måned gammel.
MIn umiddelbare tanke er, at jeres dreng skal have flere skemåltider dagligt. Det vil være rigtig godt, at du nu øger ham til to gange dagligt - grød og grøntsagsmos. Når han bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt, at du øger ham til 3 skemåltider - morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover skal han også i denne alder til at have lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag.
Det er ikke store mængder, du skal give ham - og grød og ms skal endnu ikke erstatte en amning - når det er sagt, så vil det dog naturligt hos jer begynde at erstatte visse aminer, fordi du ammer hver 2-3 time, og det er rigtig meget. Men hvis du kan amme ham f.eks. 7 gange i døgnet, det vil sige hver 3-4 time og give ham 2-3 måltider skemad og vand af kop, så vil hans behov naturligt blive dækket fint.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur - og så ammes før hver lur. På den måde sikrer du plads i maven til begge dele, der kommer ofte også let til at gå 1-1.5 time mellem at han tilbydes skemad og bryst, og så vil det at få brystet naturligt hjælpe ham til at finde roen og falde godt i søvn. Samtidig lyder det som om, at jeres dreng faktisk er sulten og har brug for mere skemad - du fortæller, at han kikker sulten efter jeres mad, når I spiser...
Når det så er sagt, så lyder det som om, at det er nødvendigt, at du nu introducerer en flaske. Da far skal overtage barslen, når jeres dreng er 6.5 måned gammel, så er det vigtigt, at jeres dreng vil acceptere en flaske - og med den alder han har, kan der være en risiko for, at det bliver rigtig svært, og at jeres dreng vil foretrække brystet. Derfor vil jeg anbefale, at du begynder at introducere en flaske fast nu - så han vænnes til at få en flaske og vil acceptere denne, når far overtager barslen, og den flaske kunne f.eks. være flasken før middagslur, fordi det så naturligt bliver en del af jeres drengs rytme, som far så kan føre videre, når han tager over.
Det vil sige, at hvis jeres dreng skal passes af far i dagtimerne, så vil det være godt at vænne jeres dreng til at få en flaske i løbet af dagen. Hvis du stadig vil kunne amme ham i løbet af dagen, så kan I naturligvis også vælge at gøre det du selv skriver - introducere en flaske om aftenen, for at få mulighed for at du så går tidligere i seng.. det afhænger dog af, hvad jeres planer er fremadrettet, hvornår jeres dreng skal passes af andre, hvor længe du planlægger at amme osv...
Det er rigtig fint, at du har ladet din dreng sove, som han har haft behov for og mere eller mindre ladet han styre sin rytme og sit behov selv. Men du må gerne begynde at vække ham om morgenen nu, så hans dag ikke starter alt for sent. Jeg vil anbefale dig, at du lige nu vækker ham senest kl 08, hvis ikke han er vågnet af sig selv. På den måde kan du vænne ham til en lidt tidligere døgnrytme, og du sikrer, at hele dagen ikke skrider for jer. Det er vigtigt, at han får alle sine måltider, vand af kop og amninger i løbet af dagen, får sit søvnbehov om dagen tilstrækkeligt dækket osv. så han kan begynde at undvære brystet mere om natten - og her er det stå op tidspunktet, som du skal have fokus på.
Mit forslag til en dagsplan lige nu - og altså med to måltider skemad - ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vækkes senest kl 08, hvis ikke han er vågnet af sig selv. Vækkes kærligt og nænsomt :)
Er vågen, leger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur.
Frokost 12-12.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Leger, pludrer, hygger sig, bruger sig selv motorisk og mentalt...
Ammes eller flaske introduceres fast her, så han vænnes til at tage imod en flaske, for at far kan passe ham, når mor om en måned stopper barsel... Og puttes til middagslur direkte derefter - det vil sige måske kl 14
Vågner, leger, tumler, bruger sig selv, hygger med den forældre som kommer hjem...
Sen eftermiddag/tidlig aften omkring kl. 17-17.30: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur
Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Er vågen, aktiv, leger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt
Ammes og puttes til natten ca kl 20.30-21 - tidspunktet afhænger af, hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger
Sen aften 24: Ammes (eller far giver flaske)
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Og når jeres dreng bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis I kan øge antallet af skemåltider, og han så har lært at tage imod en flaske, så far kan putte ham og sikre hans behov, når og hvis mor ikke er hjemme. Det kan også være en god idé at dagen starter en lille smule tidligere til den tid, netop for at få plads til både skemad, vand og mælk, lure nok osv. og sikre at dagen ikke skrider for jer.
Søvnen kan i den alder godt ændre sig, han kan godt have lidt længere vågne perioder og begynde at sove lidt kortere lure. Han må gerne have en sen søvnfase, men det kan være svært for jer at få det til at hænge sammen, hvis du (og far) gerne vil tidligere i seng og sikre jer selv en længere nattesøvn. Og det betyder, at en dagsplan som både du og far kan følge, så vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes grøntsagsmos, og der begyndes i 6 måneders alderen med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Sover evt. powernap - måske bare ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes igen med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med agurk, ristede rugbrødsbjælker mv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes drømmeflaske
Midt nat: begynder at kunne springe denne amning over...
Der skal som du kan se, ske en del ændringer hos jer, og det inden for ret kort tid, fordi din barselsperiode stopper, og far skal tage over. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det virker lidt uoverskueligt - og mit forslag til en rækkefølge er derfor følgende:
- Start med at tilbyde skemad 2 gange dagligt.
- Introducer en flaske fast - gerne før middagsluren, så jeres dreng allerede nu vænnes til dette. Men det kan også være sen aften, hvis du tænker, at du stadig vil have mulighed for at bibeholde amning i dagtimerne de fleste dage...
- Væk jeres dreng om morgenen, så du sikrer at han vågner til samme tid hver morgen, fordi han stå op tidspunkt naturligt sætter rytmen for resten af dagen.
- Øg ham til 3 skemåltider om et par uger og herefter tilbydes også mellemmåltider
- Far må give flaske om formiddagen, når du ikke er hjemme, hvis du er hjemme, kan du stadig amme jeres dreng.
- Bibehold amning eftermiddag, aften og tidlig morgen så længe som muligt. Det vil være godt for jeres dreng og for dig - især hvis I er adskilt i dagtimerne :) Men i takt med at mængden af skemad øges, og jeres dreng også lærer at drikke vand af kop, så skal han gerne kunne undvære mælken midt nat.
- Forsøg så vidt muligt at tilbyde ham skemad og vand af kop, når han vågner af en lur - og tilbyd brystet eller flasken, før han skal sove. Har han sovet en meget lang lur på 3 timer, så vil han naturligt være tørstig, når han vågner, så må du lige nu gerne tilbyde ham brystet her, men prøv at amme ham fra et bryst, og prøv om du kan afkorte amningen lidt, så han stadig har plads til skemad i maven, og så kan du igen amme ham, før han så skal sove næste lur... fremadrettet kan han tilbydes lidt vand af kop, hvis han er meget tørstig, når han vågner, og så få mælken før han skal sove.
- Når du ammer ham og putter ham, så forsøg at lægge ham fra dig, før han sover helt, så han ikke vænnes til at skulle have brystet i munden for at sove.
- Når du har ammet ham om natten, så prøv at lægge ham tilbage i egen seng igen, så han ikke ligger foran mælkebaren om natten og derfor naturligt søger brystet det ekstra.
Med hensyn til modermælkserstatning på flaske, så er dette praktisk i hverdagen og sikrer også jeres dreng en vis mængde jern. Det vil være rigtig godt, at I også bruger modermælkserstatning i hans grød og mos, hvis I laver det selv. Og det vil være let for far at håndtere, når han skal tage over og holder barsel...
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn & mad" - i den finder I dagsplaner, opskrifter osv. og bliver guidet igennem måned for måned.. Og "Helens bog om Amning & Flaske" - i den finder du (og far) masser af råd omkring valg af flaske, modermælkserstatning, flaskestillinger osv.
Håber I hermed er hjulpet lidt på vej - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske