Svar: Mad og Leg - 2. del
Hej igen
Tak for din tilbagemelding, det er fint, at du skriver igen :)
Det lyder som om, at det går fremad med at gå - og det gør ikke noget, at det går langsomt, når blot I kan fornemme, at der sker fremskridt. Det er daglig øvelse, som vil hjælpe jeres datter med at lære det, og hun skal desværre opleve at falde på numsen en del gange, før hun har lært at rejse sig og holde balancen og derfra finde ud af at tage et par skridt.. Det er netop helt naturligt, at hun øver sig i at stå og holde balancen, stille og roligt skal hun lære at samle ting på fra gulvet, uden at miste balancen og i takt med at hun kan dette, så finder hun stille og roligt ud af at tage flere skridt ud i verden, så hun er på vej :)
Det kræver også lidt mod, og mange børn er naturligt utrygge i starten. De har brug for at komme over den mentale hurdle, det naturligt er pludselig at skulle slippe mor og far og finde ud af, at man godt kan selv. Og modet kommer naturligt i takt med, at hun prøver og finder ud af, at hun kan - og også af at I motiverer hende, opmuntrer hende og viser hende, at I tror på hende :)
Prøv at lægge mærke til, om hun udvikler sig på andre områder - så du ikke fokuserer så meget på, at hun inden for bestemte uger eller måneder skal kunne gå, men i stedet prøver at se på, hvad hun ellers kan. Måske er hun god til at bruge sine fingre og hænder og bedre til de finmotoriske ting end det grovmotoriske? Når hun f.eks. spiser, bruger hun så fingrene og hele hånden, drejer hun i sit håndled, når hun spiser med en gaffel osv. Kan hun hælde med en lille kande? Måske kan hun bygge puslespil med knap-brikker og holder dem fint og sætter dem på plads uden større problemer. Hvordan er hun til at male med fingermaling eller måske male med en stor kridtfarve eller tush...?
Du nævner, at hun sprogligt forstår rigtig meget, og det er super dejligt. Det er helt normalt, at hvis børn udvikler sig lidt hurtigere motorisk, så kommer sproget lidt senere - og modsat, hvis de er sprogligt hurtige, så kommer det motoriske måske lidt senere. Det er svært at lære alt på en gang :)
Du må gerne lege små rollelege med hende. Det kan være "gi dukken mad" eller "gi bamse tøj på" eller "putte bamse til at sove". Det kan også være en god idé at du i hverdagen sætter ord på bevægelse, når I f.eks. øver motorik med hende, så må du gerne sætte ord på de ting I gør "gynger", "triller", "danser", "hopper" osv.
Det vil være rigtig godt, at du sætter ord på ting i hverdagen - de dagligdags rutiner, som I gør sammen. Det kan være, når du giver hende tøj på "bluse på", "over hovedet", "så den ene arm", "så den anden arm" osv. Og du må meget gerne begynde at lære hende kroppens forskellige dele: Hoved, mave, arm, ben, navle, hår, mund... osv.
Med hensyn til mad, så gør det ikke noget, at hun til frokost og aftensmad spiser næsten det samme - sådan er det ofte. Disse to måltider ...
... består ofte af kød, fisk, grøntsager, rugbrød, ris, pasta eller lignende. Og det er helt okay, hvis du bruger rester fra aftensmaden som frokost en gang imellem.
Varm mad kan også nogle gange spises koldt, altså rester fra aftensmaden behøver ikke altid blive varmet, men kan sagtens serveres koldt, evt. sammen med et stykke rugbrød. Det gælder f.eks. frikadeller (kød eller fiskedeller), kylling, hamburgerryg eller lignende, som mange børn rigtig godt kan lide. Nogle børn vil også hellere spise kolde grøntsager end varme grøntsager og det er naturligvis også helt okay. Ernæringsindholdet er det samme.
Derudover så er det naturligt, at børn i din datters alder begynder at spise mere selektivt, og det er naturligt, at hun nogle dage foretrækker visse fødevarer frem for andre. Det kan derfor være en god idé at se på hendes indtag over flere dage og så skal du forsøge at sikre, at hun over flere dage spiser noget fra alle fødevaregrupper. Det vil sige, at hun skal spise:
Frugt og grønt
Kartofler, ris og pasta
Brød og gryn
Fisk og fiskepålæg
Kød, kødpålæg og æg
Fedtstoffer
Ost og mælkeprodukter (surmælksprodukter)
Hun behøver ikke spise det hele dagligt og behøver ikke en fast mængde af hver del, men det vil være rigtig godt, at hun over flere dage får lidt af det hele.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregryn med lidt sukker og letmælk. Eller hun kan f.eks. få klatkager, som du laver på panden evt. lavet af havregrød blandet med lidt banan eller lignende. Letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør og ost - hvis du kan få hende til at spise lidt brød her. Og ellers meget gerne frugt og bær. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg og kødpålæg, suppleret med kogte grøntsager, rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, ost, lidt rejer, muslinger eller lignende... Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Sover middagslur
Eftermiddag: Tilbydes en frugtgrød med lidt letmælk eller lidt tykmælk/A38 med lidt rugbrødsdrys, mysli eller lignende. Frisk frugt og bær. Vand af kop.
Tilbydes evt. lidt grønt som kogte ærter og majs, rød peberfugt, avokado eller lignende som før aftensmad - imens du gør aftensmaden klar...
Aften: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes evt. en godnatgrød og hvis hun ikke vil spise grød, kan hun også blot tilbydes en banan sammen med lidt letmælk af en kop, eller hun kan tilbydes lidt rester fra aftensmaden.
Får børstet tænder og bliver puttet...
Prøv ikke at fokusere på hvor meget hun spiser, men i stedet på at hun skal tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Proprioceptive sans
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...
Sexliv
Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.
Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.
Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen!
Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.
Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...
Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.
Tak!!