Svar: Skrigeture hos 3 mdr baby
5. september 2003
Alder:
3 mdr.
Kære frustrerede forældre
Børn der bliver født før tid kan være meget sensible og kræve mere ro og tryghed end andre børn. Disse børn kan også have problemer med mave-tarm funktion.
Jeres datter er ikke født meget før tid. Havde hun suttereflex da hun blev født og begyndte hun amning med det samme? Hendes vægt var ikke høj, så har hun evt. fået sondemad? Kunne hun selv holde varmen eller lå hun i varmekasse? Lå I på barselsgangen eller kom hun på Neonatalafdelingen? Det har altsammen betydning for, hvor godt jeg kan svare på jeres tre spørgsmål, men her er min umiddelbare vurdering.
Ad 1. Nogle børn har en umoden tarmfunktion. Der er også børn som har svært ved at komme af med luften, som de automatisk sluger, når de spiser. Nogle børn bøvser meget, andre meget lidt. Nogle børn prutter meget og andre lidt mindre. Hvis I tror at jeres datter har problemer med at komme at med luft og at dette kan give hende mavesmerter, så kan det være en fordel at lade hende bøvse lidt undervejs i amningen. Lad hende få pauser ind imellem. Sørg for når hun bøvser, at hendes ryg er rank og armene lidt løftet. Hun kan evt hænge lidt over jeres skulder eller I kan sidde med hende på knæ/lår og støtte hende i en lidt skrå stilling.
Det kan også være en fordel at lave cykeløvelser med hendes ben, lege "hjulene på bussen" i et roligt tempo, hvor hun hele tiden selv er med til at bestemme bevægelserne. Lidt mavemassage kan også hjælpe. Her kan I køre med to fingre i urets retning rundt om navlen i lette cirkelbevægelser. Brug evt lidt olie eller babylotion.
Ad 2. Jeg tror bestemt ikke at hun har fået en iltskade ved fødslen. Uanset om du har født med kejsersnit eller er blevet sat igang, så er sandsynligheden for iltmangel minimal. Efter fødslen laver man det der hedder Apgar-score, hvor man ser på hvordan barnet har det lige efter fødslen og hvis jeres datter har fået fin apgar skulle der ikke være problemer. Hvis hun har været på neonatal afdeling, så er der jo blevet holdt meget øje med hende der.
Ad 3. Små børn har altid brug for tryghed og nærhed og de elsker at putte sig. Man kan aldrig give et lille barn for meget kropskontakt. Alt efter hvordan jeres datters forløb har været efter fødslen, så kan hun godt være mere sårbar end andre børn, men det er helt normalt. Det der er vigtigt er, at I giver jer tid til at opfange og reagere på hendes signaler. Når hun oplever at blive hørt og forstået vil hun få tillid og føle sig tryg, hvilket er meget vigtigt.
Sukkervand kan virke lidt smertestillende og kan derfor have en beroligende effekt. Det er dog vigtigt at hun ikke får det i store mængder. Hvis hun er en lille pige, som mangler lidt ekstra næring, så er det bedre at hun får rigtig mælk istedet. Mælken er i øvrigt ligeså næringsrig om aftenen, men mange kvinder oplever at der ikke er helt så meget mælk om aftenen, som der er om morgenen. Det er helt normalt.
Du kan evt. øge din mælkeproduktion ved at amme hyppigere. Jo hyppigere du lægger til, jo mere mælk kommer der. Vær i øvrigt opmærksom på at mange børn omkring 12 ugers alderen har appetitspring, hvilket betyder at de efterhånden er så store at de har behov for lidt mere mad. Hvis jeres datter i en periode virker mere grædende, så kan det være et udtryk for, at hun skal lægges hyppigere til for at mælkemængden derved øges. Det kan f.eks være en idé at amme hver anden time et par gange i løbet af dagen i stedet for hver 4 time, hvis det er det, du plejer. Ved hyppig amning kan du øge mælkeproduktionen på ca 1½ døgn.
Husk også at spise varieret og god mad og få væske nok. Ofte glemmer man som mor at spise i løbet af dagen og der går hurtigt et par timer uden vådt eller tørt. Hvis du kan lide mørk hvidtøl el er malt øl er det et gammelt husmoderråd at drikke sådan en om dagen, da det øger mælkeproduktionen.
Held og lykke til jer alle tre, håber at I nu er mindre frustrerede.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske