Svar: Amning om natten, 5 mdr. gammel
5. maj 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Hvepze
Først vil jeg lige sige at det bestemt ikke er noget i vejen for at jeres dreng har 'ligget i smørhul' indtil nu, han er trods alt kun 5 mdr gammel:o)
Derudover så er det jo svært at sige, hvad grunden lige præcis er til, at han vågner så hyppigt om natten. De bud du selv kommer med lyder alle som logiske forklaringer:o)
Han kan jo godt være sulten og det vil være en god ide at du i forlængelse af skemaden om dagen også tilbyder brystet, således at han først spiser sin grød/mos og herefter fyldes op med mælk. Derudover så lyder 5 x amning jo fint.
Jeg forestiller mig en plan der ser nogenlunde således ud, og så kan du vurdere om det er nogenlunde således dagen ser ud hos jer:
Morgen: bryst
Formiddag: bryst
Frokost: grød og gerne efterfulgt af amning
Eftermiddag: bryst
Sen eftermiddag: evt. bryst
Aften: grøntsagsmos og gerne efterfuldt af bryst
Sen aften: bryst
Nat: evt. bryst
Det er fint at amme ca kl 23, hvor du selv går i seng, men hvis din dreng har spist som ovenstående i løbet af dagen burde han så herefter kunne sove måske 5 sammenhængende timer og derfor først ammes igen kl 04. Nogle børn kan godt sove længere og først ammes igen ved 5-6 tiden, men det er jo ikke sikkert at han kan det. Med den alder han har behøver han dog ikke at blive ammet 3-4 gange hver nat.
Du har også helt ret i at han måske gerne vil ammes, fordi han kan lugte dig, og derfor vil det være en god idé at far enten tager han op til sig (far lugter ikke) eller at I simpelthen overvejer at flytte ham over i egen seng. Hvis I har plads i soveværelset til at han kan sove der i egen seng, kan I jo vælge denne løsning, så er han stadig tæt på jer.
Du skal prøve ikke at bekymre dig om tiden 2,5 mdr frem. Der sker rigtig meget i løbet af den næste tid. Din søn vil begynde at spise mere skemad, som liggere tungere i maven, både større og flere portioner, han vil lære at drikke af kop og han vil således i løbet af dagen øge sit indtag. Samtidig vil han også opleve så meget at han bliver træt på en anden måde og derfor også sover anderledes. Det skal nok gå:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske