Svar: Rygbærer og myggebalsam
5. maj 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Lige nu ville jeg ønske at jeg vidste lidt mere om rygbærere og vandring, men det gør jeg desværre ikke:o) Umiddelbart tænker jeg dog at det vel handler om at se på din datter og derudfra vurdere, hvornår hun mon har siddet længe nok.
Når man rejser med børn, så må man jo altid indstille sig på at man ikke kan have helt det samme tempo, som hvis man rejste som voksne alene, men I har jo også to større børn med, så mon ikke pauserne vil give sig selv.
Med hensyn til myggebalsam, så må princippet være at det er bedre at barnet bliver smurt ind end bliver 'overfaldet' af myg. Derfor synes jeg du skal bruge myggebalsam til din datter, selvom hun kun er 9 mdr. gammel. Du skal naturligvis kun smøre der hvor hun hovedsageligt er i risiko for at blive stukket (bare arme, ben, ansigt, nakke, hænder). Jeg kender ikke til den myggebalsam du nævner, men jeg tænker at det vil være en god idé at du tjekker at den er godkendt af miljøstyrelsen og at den ikke indeholder parabenerne butyl og isobutyl. Begge dele burde stå på etiketten.
Rigtig god tur til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske