Svar: Min datter på 2 år bider
4. september 2003
Alder:
2 år
Kære Prinsessens mor
Det er altid et frygteligt dilemma, når ens barn bider de andre. Det er som regel børn der endnu ikke har meget sprog som bider og det er svært at takle. De bidte børns forældre har et synligt bevis på at det er sket og det bidende barn bliver syndebuk og som forældre har man det bestemt ikke særlig rart.
Man skal selvfølgelig trøste det barn der er blevet bidt, men man skal også give det barn der bider opmærksomhed. Det er vigtigt, at du fortæller din datter at det er forkert at bide, at det ikke er tilladt. Så må du selvfølgelig undskylde overfor de andre forældre og lige sikre dig at deres barn er stivkrampevaccineret. Jeg ville også lige være lidt ekstra opmærksom og også advare de andre forældre, så man kan holde mere øje med hvad der sker.
Jeg mener, at der er to grunde til at børn bider. Den ene grund er når de ønsker at få deres vilje. Det er en måde at sige, "det er mit legetøj" eller "du må ikke tage dukken fra mig". Andre børn slår eller river i hår for at opnå det de gerne vil. Det afhænger af barnets alder.
Den anden grund ser man, når man sidder og kæler med sit barn, nusser og krammer og pludselig er man bidt i skulderen eller i kinden. Eller barnet kommer løbende hen til en og bidder fuldstændig umotiveret en i låret. Når børn bider i disse situationer er det et udtryk for kærlighed. "Jeg kan så godt lide dig, at jeg kan spise dig".
Uanset hvad grunden er, så skal barnet selvfølgelig altid have at vide at det ikke må. Men jeg synes måske det er lidt synd at holde din datter væk fra legestuen, når hun ellers er glad for at være der.
Tilsidst vil jeg lige sige at det ikke er en afslappet opgave at være forældre til et barn i 1½-3års alderen. Vi skal allesammen lære,- både børn og voksne. Som en sidste bemærkning vil jeg lige nævne at man aldrig skal bide igen. Et barn på to år kan ikke se sammenhæng og mening med dette.
Fortsat held og lykke med prinsessen, som er dejlig med eller uden horn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske