Svar: 7 mdr. lidt for tynd og grød nej tak!
6. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Jeg kan tydeligt sætte mig ind i din frustration, for det er bestemt en svær situation du står i.
Du har ret i at det er svært for mig at rådgive gennem en brevkasse, og samtidig tænker jeg at din sundhedsplejerske jo følger jer tæt, så derfor er det dumt, hvis jeg råder til noget helt andet end den plan I sammen har lavet.
Jeg vil dog give dig lidt af mine tanker. For det første tænker jeg at det er godt at du har fået din datter set af en læge og har fået afklaret at der ikke er noget fysisk i vejen med hende. Du skal dog vide at man godt i Danmark kan indlægge små børn med 'spiseforstyrrelse' på en børne-psykiatrisk afdeling (og nu skal du ikke blive helt ulykkelig!). Det jeg vil sige er, at det nogle gange kan være en god idé at få barnet set på en sådan afdeling, fordi man der er rigtig gode til at vurdere, hvorfor barnet ikke spiser. Det kan være noget der ligger i barnet selv, men det kan også være noget som sker i samspillet imellem f.eks. mor og barn. Det betyder ikke at du nødvendigvis gør noget forkert, mere at I får synliggjort og dermed får hjælp til at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre lige i forhold til din lille pige.
Dernæst tænker jeg at det lyder som om du forsøger det bedste du kan. Ideen med at give din datter grød/mos og så mad hun selv kan spise med fingrene ved siden af, er vældig god. At putte ekstra fedtstof i maden er oplagt og jeg kan også godt forstå at du kommer erstatning i maden, for at tilføre ekstra energi den vej. Spørgsmålet er dog om maden simpelthen bliver for mættet for hende, således at det kunne være en idé at du nøjes med ekstra fedt i grød/mos, men så tilbyder mælk af kop ved siden af (hun er jo ikke glad for vand:o)) Det vil også give dig en mulighed for at holde mere præcist øje med, hvor meget mælk hun får, hvilket jo er vigtigt, da mælken også kan tage pladsen og dermed lysten til anden mad.
En plan for dagen, svarende til hendes alder ser således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: grød med frugtmos
Frokost: evt. grøntsagsmos med kød/fisk, samt flaske
Eftermiddag: Evt. grød med frugtmos og flaske
Sen eftermiddag: evt. flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: Flaske
Om natten gives ikke noget, kun vand hvis hun vågner og er tørstig. Derudover må du prøve at holde fast i 'at lidt har også ret'. Prøv ikke at blive ulykkelig over at hun kun spiser en lille portion, prøv i stedet at fokuser på at hun rent faktisk spiste noget. Det er langt bedre at tilbyde hende små måltider og hun så spiser, end at forvente det helt store madindtag og så blive ked af det.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske