Brev:
14 måneder og meget pylret
7. maj 2005
Alder:
14 mdr.
14 måneder og meget pylret
Hej Helen
Nu er min søn blevet 14 måneder og har på mange måneder været et meget nemt barn. Men han har arvet et iltert temperament efter både sin Far og Mor - så der er jo ikke noget at sige til, at han er en meget bestemt herre!
Hvis ikke han får lov til at gøre, som han selv vil, så flipper han fuldstændig ud. Han skriger helt vildt og slår på både sig selv, på os andre og smider med sit legetøj.
Vi har ikke ret mange restriktioner herhjemme, men han må ikke ødelægge ting og gøre noget, som han kan komme til skade ved - sådan er det bare. Og som forældre er vi nok ret bestemte.
Har det noget med hans udviklingstrin at gøre - at han pludselig går sådan amok?
Han kan næsten gå selv - men holder sig helst til en støttende hånd eller et bord. Til gengæld vil han hele tiden gå, og det er jo en dejlig ting - så hyggeligt.
Men efter, at han er begyndt at bevæge sig rigtig meget omkring, er han også blevet helt vildt mor-syg. Han hænger på mig hele tiden. Det er ikke nok, at vi er i samme rum eller endda sidder helt op og ned ad hinanden. Nej, han vil op! Jeg vil bare ikke bære rundt på ham, for han er enormt tung - jeg tror, han er ved at runde de 15 kg! Jeg har således konstant et klynkende barn hængende i mine bukseben, hvilket kunne gå et øjeblik, men det er HELE TIDEN! Selvom farmand er der, så er han sådan. Jeg er simpelthen nødt til at gå helt væk, så han ikke kan se mig, hvis det skal lykkes faren at komme lidt til.
Det er selvfølgelig ikke kun negativt, for der kommer en masse gode stunder ud af det. Men på et tidspunkt skal der jo også laves mad osv., og så er det træls med et smågrædende barn om fødderne.
Er det også ganske normalt eller hvad? Er der noget, vi kan gøre anderledes?
Og så lige et lille ekstra-spørgsmål. Han får stadig en flaske til natten, fordi både han og vi synes, at det er rigtig hyggeligt - og så putter han lige så dejligt bagefter. Vi har dog for længe siden droppet mælk i flasken, men giver ham i stedet en flaske kamille-the - skulle der være noget i vejen for det? (Der er ikke sukker i!)
Med venlig hilsen
Ermelin