Svar: 14 måneder og meget pylret
7. maj 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Ermelin
Din dreng er kommet i selvstændighedsgørelsesfasen eller det der før hen i tiden hed 'trodsalderen'. Han lyder således som en helt normal og sundt udviklet dreng.
Jeg vil for det første foreslå dig at læse bogen 'ka selv, vil selv' af Grethe Kragh-Müller. Du finder den i min bogguide. Den giver en meget fin beskrivelse af netop det du fortæller, at din søn vil selv og han flipper ud, hvis I hindrer ham i det.
At have vilje er kun godt og han skal have lov til at forsøge sig med alle de ting, han gerne vil. Som du selv skriver så er reglen dog at han ikke skal komme til skade og han skal lære ikke at ødelægge ting med vilje. Ligesom det er en god idé at lære at man sidder ved bordet, når man spiser og man hopper ikke i møblerne:o)
En lille dreng på 14 mdr. kan slet ikke opfatte, tænke og handle som en voksen. Et barn i den alder tiltrækkes af mange muligheder og er ikke i stand til at vælge. Når han får nej, eller når en opgave er for stor at løse, så kan han ikke styre sin vrede og frustration og det er helt naturligt og hænger sammen med hans hjernes udvikling.
Når han gerne vil dig, så kan det hænge sammen med flere ting. Det er normalt at børn som begynder at gå og derved bevæger sig mere rundt i verden, også begynder at finde ud af hvor stor verden egentlig er. Derfor er det ekstra trygt at være hos dig, som er den mest trygge base.
Hvis du afviser ham, vil han sandsynligvis blive mere 'klæbende' fordi han ikke forstår din afvisning. I stedet for at blive irriteret på ham, så prøv at 'tanke ham op' med tryghed og vær velkommen og handler det om at en situation er svær for ham, så gå med ham og vis ham hvordan. Jo mere han føler sig forstået, jo mere tryg bliver han også og jo mere tør han selv.
Du behøver ikke altid at bære rudt på ham, men det vil være en fremstrakt hånd, hvis du sætter dig ned på hug, så han kan komme ind i din favn, få et knus og dermed styrke til at gå videre ud i verden.
Når du skal lave mad, så tag ham med. Lad ham sidde på køkkenbordet eller i sin høje stol ved siden af og lad ham følge med i hvad du laver. Det kan være det kun er interessant kortvarrigt, det kan også være han vil nyde det og I kan gøre det til en hyggestund i stedet for irritationen over at han hænger i buksebenet. Hvis du har brug for en pause, så er det jo fint at far tager ham med ud, eller leger med biler, læser en bog eller andet imens.
Med hensyn til flaske, så er denne jo blevet en del af jeres putteritual. Jeg vil dog tro at I i løbet forholdsvis kort tid, vil kunne udskifte flasken med noget andet. Det gøres nok nemmest ved at lade jeres dreng vælge 'Vil du have historie idag eller sutteflaske?' og han vil nok gerne nøjes med at få noget at drikke af en kop og så få en historie med i købet:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske