Svar: Over i egen seng
7. maj 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Kirsten
Umiddelbart tænker jeg at det ville være rigtig godt at I forsøgte med egen seng nu inden I skal flytte. Når I flytter, så vil værelse, lyde, ja det hele være anderledes og derfor vil det være ekstra trygt at kende sin seng.
Samtidig sker der også det, når børn bliver omkring 1½ år, at de begynder at få mareridt, dvs de vågner grædende om natten. Hvis dette skulle falde sammen med flytning og dermed nyt værelse, træning med at sove i egen seng osv. så er jeg sikker på at jeres dreng sover i jeres seng til han skal i skole (og det bliver ikke nemmere at få ham ud:o)) For mig må børn gerne ligge i sengen, men det lyder jo umiddelbart som om at jeres dreng faktisk bliver forstyrret af det og derfor synes jeg I skal flytte ham til egen seng.
Det er altid en fordel hvis børnene vænner sig til at lægge sig til at sove i egen seng, så de ved at det er der de ligger og så de ikke skal flyttes rundt på, når de først sover. Det lyder dog som om I har forsøge dette og I jeres tilfælde kunne det derfor godt være en løsning at I simpelthen puttede ham i jeres seng og når I så selv går i seng, så flyttes han over i sin egen seng. Alternativet kan være en madras på gulvet, hvor du måske samtidig kan ligge og holde ham i hånden, så han kan mærke at du er der.
Rigtig meget held og lykke og tillykke med huskøbet. Det bliver dejligt for jer, der er jo sikkert have og det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske