Svar: Problemer med skemad - 5 mdr.
7. maj 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Din datter lyder jo umiddelbart til at trives fint, og man kan sige at det jo også er naturligt at hun spiser hyppigt om aftenen for så at kunne sove længere i løbet af natten. At sove 5½-6 timer om natten, må betegnes som værende fint, når man er 5 mdr gammel:o)
I forhold til hende alder lyder det dog også som en god idé at du begynder på lidt skemad. Måske skulle du prøve med en anden slags grød og du kan forsøge også at komme lidt frugtmos på, da dette giver en dejlig sødme og konsistens, som mange børn godt kan lide. Derudover skal du overveje, hvad tidspunkt på dagen du vil give hende grøden. Det behøver jo ikke være om aftenen, hvis hun er mest træt der. Til at begynde med kan du jo give hende lidt grød om formiddagen eller til frokost og når hun så begynder at spise lidt der, så kan du give hende lidt til aften også. På den måde kan du få fyldt hende lidt bedre op i løbet af dagen, så hun ikke behøver helt så meget amning om aftenen.
Det er en smagssag om du vil begynde at introducere flaske, med den alder din datter har. Da hun kun er 5 mdr gammel vil det fortsat være fint med en flaske, men det afhænger jo af hvorvidt hun får sit mælkebehov dækket hos dig. Hvis du f.eks. af en eller anden grund ikke kunne amme mere, så ville jeg klart anbefale dig at give hende flaske. Da du jo ammer, så kan du derfor overveje om hun skal suppleres med flaske, eller om det vil være tilstrækkeligt med lidt af en kop.
Under alle omstændigheder vil det være fint at du sammen med grøden forsøger at tilbyde lidt af en kop eller et lille snapseglas, så hun vænner sig til dette. Du kan give hende erstatning, vand eller udmalket modermælk. Først når hun bliver 6 mdr kan du give hende lidt sødmælk af en kop.
En plan for dagen, hvor jeg tænker at du forsøger med grød til frokost og så når det fungerer også tilbyde grød eller mos til aften kunne se således ud:
Morgen: Bryst (god morgen)
Formiddag: Bryst (før lur)
Frokost: Grød med frugtmos og evt. bryst efterfølgende
Eftermiddag: Bryst (evt. før lur)
Sen eftermiddag: Evt. bryst (evt. efter lur)
Aften: Grød eller grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos og evt. bryst
Sen aften: Bryst (f.eks. kl 22-22.30)
Nat: evt. bryst (f.eks. kl 4)
Det er naturligvis kun et forslag, men måske kan det give dig et billede af hendes ammebehov i løbet af dagen, så du også på den måde at lægge et ekstra måltid ind det, så aftenamningerne nedsættes. Ellers tror jeg faktisk at tiden vil arbejde for jer i takt med at skemaden kommer til at fylde lidt mere.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske