Brev:
1 årig der ikke vil falde i søvn
7. maj 2005
Alder:
12 mdr.
1 årig der  ikke vil falde i søvn
Kære Helen
Så er det blevet tid til at spørge dig til råds igen...
Simon er nu gået hen og blevet 1 år, og har frygteligt svært ved at falde i søvn hver aften. Vi kan nu se at vi nok har været lidt for sent ude med at lære ham at falde i søvn selv. Han var ellers rigtig god til det, da han var mindre. Men efter ferie og en omgang mellemørebetændelse, gik det hele i fisk, og han kunne kun falde i søvn i armene på mor eller far. Denne dårlige vane må stoppes nu!
Simon bliver puttet ved 19-tiden med en godnat-mælk, lagt i sin seng, med en lille sang og så godnat, men han kan ikke falde i søvn, medmindre at vi bliver hos ham til han sover. Vi har forsøgt med de vante putteritualer - men det er det samme mareridt hver eneste aften (vi har nu været i gang med 'projektet' i knapt 3 uger). Han er oppe at stå og græder hjerteskærende, allerede inden vi er nået ud af værelset. Han græder og hulker, indtil vi kommer 3 minutter senere, og lægger ham ned, beroligerer ham, siger godnat og derefter går igen. Denne seance tager 1 ½ til 2 timer hver aften - det er simpelthen så opslidende for både far og mor, og vel også for lille Simon. Hvad skal vi dog gøre anderledes, eller skal vi bare køre på med samme rutine, indtil den virker?
Han er ellers en dejlig dreng, men masser af krudt, spiser fint, og sover 2 gange 1 time i løbet af dagen. Han vågner ved 6.00/6.30 tiden, så han burde da ikke få for meget søvn, så det kunne være derfor han ikke kan sove?
Han sover stadig i sin egen seng i vores soveværelse, men får om en lille måned sit eget værelse. Kan vi forvente at det (også) bliver vanskeligt at skulle flytte ham på eget værelse, når han nu har så svært ved søvn i forvejen? Og hvad kan vi gøre for at det at falde i søvn bliver en succes for ham? Og ikke mindst for far og mor, for vi trænger til lidt 'fritid' om aftenen :0)
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Simons mor