Svar: 1 årig der ikke vil falde i søvn
7. maj 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Simons mor
Som du sikkert kan se på spørgsmålene om søvn og sovevaner, så er I bestemt ikke de eneste forældre, som synes at det er svært at putte barn og jeg vil også lige skynde mig at sige, at der jo ikke er noget i vejen for at I har puttet med ham indtil nu. Den tryghed har han højst sandsynligt haft brug for.
Trygheden har han dog stadig brug for og spørgsmålet er om det simpelthen ikke er for belastende for ham at I går fra ham, når han skal sove. Nogle børn er mere følsomme end andre og det lyder umiddelbart som om at metoden med at sige godnat, gå og vende tilbage ikke virker hos jer. Derfor synes jeg I skal gøre det, som han egentlig beder om, nemlig være der hos ham.
I skal have et fast putteritual, det kan være at synge en sang, læse en bog og tænde for spilledåsen. Sæt jer ved siden af hans seng, hold ham evt. i hånden, men I skal ikke snakke og underholder, bare stille og roligt fortælle ham at I er der og passe på ham og nu skal han sove. "Psyyy Simon, mor er lige her, nat nat" og lad ham mærke din hånd.
Nogen vil stritte voldsomt imod dette råd, men det er min erfaring at mange børn faktisk lægger sig roligt til at sove, når de ved at mor og far lige sidder der. I begyndelsen vil de kikke jævnligt for lige at sikre sig at man ikke er gået, men stille og roligt vil de føler sig trygge nok til at lægge sig til at sove.
Det man skal være opmærksom på er at de ikke begynder at nå i ind i den fase der hedder underholdning. Når mor sidder der, så beghøver jeg ikke sove, nu skal vi pjatte og grine. Kommer I til dette, så er det slut med at sidde der og så må I gå. Men lige nu, hvor jeres dreng er så ulykkelig som han er, så synes jeg I skal prøve det. Tænk hvis det kan gøres på ½ time og efterhånden på 15 minutter, så er dt da i orden, ik´?
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske