Svar: Sovetid
16. maj 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Eva
Det er en rigtig god idé at putte jeres dreng ca 21.30, når han falder i søvn ca 21.45 og så gradvist rykke på hans puttetidspunkt, så han vænnes til at sove tidligere - og det er i den forbindelse rigtig godt, hvis I beregner ca. 6 uger til at ændre rytme.
Det er også super godt, at I holder fast i hans stå op tidspunkt, selvom han er træt om morgenen (hvilket er naturligt, fordi hans nattesøvn jo ikke er så lang, som han egentlig har behov for), og at I holder fast i middagsluren, som han stadig har behov for og trives med - men ikke skal forlænge - det er nattesøvnen om aftenen, som skal forlænges. At middagslurens længde nok er passende viser sig også ved, at han ikke falder i søvn om eftermiddagen, men har energi nok til at lege og være vågen her, og indtil han skal i seng:)
MEN - det kan sandsynligvis ikke lade sig gøre kun at flytte på puttetidspunktet hver 7. aften. Det vil ofte være sådan, at han nogle aftener vil have behov for at blive puttet lidt tidligere, for derefter at skulle puttes igen lidt senere. Det kan altså godt være sådan, at I putter ham kl 21.30 tre aftener i træk og pludselig den 4. aften er han tydeligt parat til at blive puttet og klar til at sove allerede kl 20.45-21, hvorfor han så skal puttes her. Aftenen efter (den 5. aften) er han så ikke klar til at sove før ca. 21.15 og så er det tidspunktet, han puttes på, og det tidspunkt I så holder fast i, før I fornemmer, at han kan puttes lidt tidligere igen. På den måde er I nødt til at være lidt fleksible i forhold til de signaler og behov han viser :)
Rigtig meget held og lykke med projektet! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske